Brev 5    2010-08-15                                                     Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     

 

Crinan Canal, Scotland - Irland - Brest, Frankrike

Nej, mycket riktigt kom vi inte så långt som vi hoppades innan hemresan till Sverige.

Efter Crinan Canal tuffade vi mycket för motor mot den ihärdiga vinden ned förbi vackra Arran och hamnade (!) i Bangor på Nordirland. En mycket bra marina och ett trevligt samhälle.

Vi seglar förbi Arran med OSK-vännerna Pär o Nina i Osophine

 

Passing Isle of Arran together with friends from Swedish Ocean Sailing Club

 

 

 

 

 

 

Septima kämpar söderut med revat storsegel

 

 

Septima heading south with reefed mainsail

 

 

 

 

 

 

 

Bangor har färglada fasader till skillnad mot Skottland.

 

 

Bangor differ from Scotland with its colorful facades

 

 

 

 

 

 

Under vår vistelse där genomförde Nordirländarna sina traditionella parader under 2 dagar med en massa uppklädda herrar som paraderade till ackompanjemang av trumslagare och färggranna fanor.

 

Paraderande Bangor-bor.

 

 

12th of July parade in Bangor

 

 

 

 

 

 

 

 

Dom vill verkligen markera sin självständighet från Irland och samhörigheten med England. Allt gick lugnt till i Bangor men i grannen Belfast förekom en del oroligheter så spänningarna kvarstår mellan de katolska irländarna och protestanterna i Nordirland.

 

Belfast

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaja väljer från menyn på Crown pub i Belfast medan Pär väntar på sin öl.

 

Jaja choosing from menu at Crown pub, Belfast while Pär is waiting for his beer.

 

 

 

 

 

 

 

Vi lämnade Septima i Bangor och flög hem till Sverige för en 3-veckors vistelse tillsammans med barn och barnbarn och för att ordna upp en del praktikaliteter. Vad roligt vi hade det med våra kära barnbarn (och barn!) och vad härligt det var att få ta lite del av den varma svenska sommaren i Juli i år efter allt busväder vid de brittiska öarna.

Den 8:e augusti flög vi tillbaka till Irland för att börja del 2 av vårt långseglingsäventyr. Septima låg snällt och väntade på oss i Bangors marina och efter montage av diverse medhavda båtprylar och matförberedelser startade vi vår färd söderut i starkt strömmande tidvatten.

Kryss på irländska sjön.

 

 

Tacking in the Irish sea

 

 

 

 

 

 

 

Siktet var inställt på Brest i Frankrike men vi delade upp sträckan med ett stopp i Kilmore Quay, en liten trevlig fiskehamn med en liten bra gästhamn strax väster om Irlands sydöstra udde.

Nu fick vi äntligen uppleva segling igen! Efter nattsegling på irländska sjön i stundtals 10 knop i medström och en envis kamp mot 4,5 knop motström vid Carnsore Point (sydöstra udden på Irland) snirklade vi oss förbi fiskeredskapen utmed kusten utanför Kilmore och kunde sen leta oss in i det trånga inloppet till fiskehamnen.

Hamnen i Kilmore Quay med sälar simmande runt båtarna.

 

 

Kilmore Quay harbor with seals swimming among the boats

 

 

 

 

 

 

Efter pubbesök, vila och en god "seafood"-middag på restaurangen vid hamnen gick färden dagen därpå vidare söderut.

Gribfilerna angav nordanvind, ca 10 m/s vilket visade sig stämma bra och det passade oss perfekt för seglatsen över "the Celtic Sea" förbi Isles of Scilly ned mot Ils de Ouessant. Efter 2 nätter och 300 Nm angjorde vi Brest.

 

Mitt ute på havet  landade plötsligt denna jättefågel (havssula) framför förskräckt Claes och ville ha hjälp med att få bort ett fisknät som fastnat i näbben.

 

This giant bird dropped down in front of chocked captain and wanted help to have fishnet stuck in bill removed

 

 

 

 

 

Nu fick vi åter känna på gungande slör i Atlantsjö och vi fick tillfälle att prova ut hur vi på bästa sätt skall hantera nattpassen i grov sjö.

Akterruffen som normalt är vår "sängkammare" har degraderats till förråd (av kläder, dynor, kuddar, bag mm) under nattsegling eftersom ljud som autopilotens gnällande, vindgeneratorns surrande och propellerns brummande effektivt förhindrar alla försök till insomnande. Istället har förpiken uppgraderats till sovkabin nr 1 och frivakten kan breda ut sig i valfri riktning beroende på hur Septima lutar, när hela det trekantiga utrymmet gjorts till en enda koj med den lilla extradynan inlagd vid ingången. Visserligen gungar det mera i fören än i aktern men den lägre ljudnivån väger upp den nackdelen.

 

Septima passerar den  starkt trafikerade farleden utanför I d Ouessant.

 

Septima crossing Traffic Separation Scheme outside Ushant

 

 

 

 

 

 

Port du Chateau i Brest.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu inväntar vi Claes syster Annika och svåger Gustaf som skall segla med oss några dagar i Bretagne innan vi drar vidare mot Spanien.

Top