Brev 6    2010-09-01                                                    Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     

 

Brest, Frankrike  -  La Coruna, Spanien

Nu befinner vi oss nere i varma Spanien!
Efter drygt 2 dygn seglats från Lorient i Bretagne med förlig vind över Biscaya kom vi den 29/8 till La Coruna. Det känns att vi hamnat i ett annat klimat och förhoppningsvis lämnat de uppradade lågtrycken bakom oss.

Vi låg några dagar i Brest och inväntade Annikas och Gustafs ankomst. Brest har en våldsam historia och har sedan 1600-talet varit en betydande fransk örlogsbas (jmf Karlskrona x 5 ). Under 2:a världskriget blev Brest väldigt sönderbombat då en stor del av tyskarnas ubåtsattacker i Atlantkriget utgick härifrån. Idag har Frankrikes örlogscentrum flyttats till Toulon vid medelhavet och Brest förefaller att ha hamnat lite i bakvatten. Man har under senare år satsat på Oceanografi och det finns mycket intressant att uppleva inom detta område på Oceanopolis lite öster om staden.

Brest. Delar av gamla slottet och Pont de Recouvrance

 

 

 

Brest. Part of old castle with Pont de Recouvrance in backgroun

 

 

 

 

 

Men den finaste upplevelsen efter våra veckor i Skottland och Irland var i alla fall den goda maten. Inga Fish & Chips här inte!
Fransmännen är suveräna på matlagning och vi fick många härliga måltider under de 2 veckorna i Bretagne.

Vi avnjuter en av flera goda middagar med Annika och Gustaf.

 

 

One of many good dinners together with relatives.

 

 

 

 

 

 

En dag när vi kikade ut genom ruffluckan möttes vår åsyn av ett monster som från en annan planet. Den solcelldrivna jättekatamaranen Turanor manövrerade med plaskande propellrar och utan roder in i Brests nya marina Port du Chateau i stadens centrum.

 

Solcellsdrivna Turanor manövrerar in i Port du Chateau i Brest.

 

Solarpowered Swiss trimaran Turanor entering Port du Chateau in Brest.

 

 

 

 

 

 

 

Cirka 500 m2 solpaneler förväntas driva den 85 ton tunga trimaranen runt jorden.

 

About 500 m2 solarpanels are supposed to give sufficient energy for the planned circumnavigation

 

 

 

 

 

Turanor, som är ett Schweiziskt projekt, avser att ta sig runt jorden med hjälp endast av solenergi. Hon (kan man kalla ett sånt monster för hon?) gör upp till 9 knop (vid stiltje) beroende på vind- och vågförhållanden. Energin hämtas via 500 m2 solpaneler (= 2 tennisbanor !). Hela monstret väger 85 ton varav bara batterierna (Li-ion) väger 11 ton (blybatterier hade vägt 75 ton!). Hon lär ha kostat närmare 100 miljoner SEK.

Gissa om vi hade stora ögon!

Med Annika och Gustaf seglade vi runt Bretagnes västra uddar och ned längs södra kusten under några fina dagar (trots blandat väder). Vi besökte
- Camaret sur Mer
- Douarnenez / Treboul
- Guilvinec
- Benodet
- Concarneau
och hamnade slutligen i Port Louis utanför Lorient

Vi kunde räkna in höjdpunkt efter höjdpunkt på vår Bretagne-odyssé. Fiskehamnen i Guilvinec! Krabborna i Camaret sur Mer! Gamla stan i Concarneau! Marknaden med Crepes i Port Louis! Vad trevligt vi hade det!

Lejonklippan utanför Crozon-halvön.

 

 

Le Rocher du Lion west of Presqu´ile de Crozon.

 

 

 

 

 

 

 

Lågvatten i Camaret sur Mer.

 

Low tide at Camaret sur Mer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kokade krabbor i Camaret

 

 

 

Crabs to be cooked in Camaret

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi passerade det beryktade sundet Raz de Sein vid slackvatten i dimma.

 

Passing Raz de Sein in fog at slack tide.

 

 

 

 

 

 

 

Glad syster i Guilvinec´s charmiga  fiskehamn

 

 

Happy sister in charming  Guilvinec fishing harbour.

 

 

 

 

 

 

Till fransmännens nackdel kan tyvärr nämnas deras brist på hjälpsamhet när man kommer in till bryggorna för tilläggning. Det är en slående skillnad mellan Skottland- Irland och Frankrike i detta avseende. I Skottland och Irland springer ofta besättningen på grannbåtar fram för att hjälpa till vilket är värdefullt och uppskattat. Fransmännen sitter gärna i sina sittbrunnar och tittar på medan vi kämpar med våra tampar.

Lorient var också en betydande bas för tyskarnas ubåtskrig och än idag står gigantiska ubåtshangarer kvar som betongmonument över en mörk period. Lorient blev också sönderbombat under kriget och staden hade inte mycket av intresse att locka med.

Delikat avslutning på dito måltid.

 

 

Delicious ending of delicious meal.

 

 

 

 

 

 

 

 

Annika och Gustaf lämnade oss den 25:e och efter att ha väntat ut ett oväder med regn och starka SW-vindar kastade vi loss den 27:e och gav oss ut på den beryktade bukten. Vinden vred mot NW vilket vi gillade men vi startade i tidigaste laget för SW-dyningen låg kvar några timmar och gav en obehaglig korssjö med dom nya NW-vågorna när vi gick ut öster om Ile de Groix. Sjön lugnade ned sig så småningom och vi fick en fin seglats med slör - läns ned mot Galicien.

 

Plattläns över Biscaya  med stabiliserande hårdskotad kutterfock (skymtar bakom storseglet).

 

Close downwind over the Biscay with stabilising flat sheeted cutterjib (behind the mainsail).

 

 

 

 

 

 

Under de två dygnen hann vi inte komma in i någon bra rytm så det blev inte så mycket sömn men vi hade trevligt ändå. Claes slukade Jonas Jonassons "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och skrattade gott. En dråplig skröna! Läs den!!

Biscaya i vacker belysning.

 

 

 

Beautiful Biscay.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När vi närmade oss den spanska kusten tilltog vinden igen och i NO-kuling med grov sjö uppe på kontinentalsockeln kunde vi efter 57 timmar och 370 Nm slutligen angöra La Coruna i solnedgången. Det är alltid en lika spännande och fantastisk känsla att efter några dygn till havs angöra en ny kust och sedan vila ut i en trygg hamn.

I La Coruna mötte vi värmen! Det var en fröjd att få möjlighet att torka ur fukten i Septima och tvätta upp den samlade smutstvätten.

 

Septima torkar tvätt i  Marina Coruna

 

 

Septima drying laundry in Marina Coruna.

 

 

 

 

 

 

 

Nu njuter vi ett tag här i denna historiska stad innan vi drar vidare söderut runt Galiciens hörn .

Top