Brev 7    2010-09-20                             Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

La Coruna - Algarve

La Coruna blev en riktigt positiv upplevelse. Vi trodde det var en enda stor industristad men där hade vi fel. Trevliga spanjorer och god tapas. Staden har dessutom en intressant arkitektur. Vi hade stor användning av våra cyklar och tyckte efter 4 dagars utforskande av Galiciens huvudstad att vi var mogna för nya äventyr.

Intressanta glasade fasader i La Coruna.

Interesting facades in La Coruna

För att komma runt Spaniens nordvästra hörn (La Coruna ligger en bit in på Spaniens nordkust) passerar man Costa da Morte (dödens kust!). Man kan väl gissa sig till hur namnet uppstått eftersom denna vilda, klippiga kust ofta är utsatt för starka vindar då Atlantens, Biscayas och Spaniens vädersystem möts här.

Galiciens vilda nordvästkust Costa da Morte

Costa da Morte, the wild NW coast of Galicia

Vi klarade oss förbi kusten med livet i behåll men det gick sämre för en 2 kg tonfisk som vi lurade att tugga i sig den krok vi släpade efter Septima. Den oturliga tuggan resulterade i 3 läckra måltider ombord på Septima.

Tonfisken hade otur men vi hade tur.

The Tuna was unlucky and we were lucky.

Vi gjorde ett återbesök i Camarinas som var vår första bekantskap med Galicien när vi seglade över Biscaya med Hulda 2007. En bra liten marina och ett trevligt samhälle som uppenbarligen fått ta del av EU-bidrag eftersom kajer rustats upp och en flott strandpromenad anlagts sedan dess.

I Muros, ett annat litet idylliskt galiciskt fiskesamhälle som dock saknar marina för gästande båtar, ankrade vi och vecklade ut jollen för första gången sedan vi lämnade Tynningö. Efter att ha befriat jollen från allt mögel som vuxit under inpackningen på däcket, kunde vi ta oss iland och upptäcka den mysiga lilla byn med sina trånga gränder och små butiker med lokala läckerheter.

Septima till ankars i Muros

Septima at anchor in Muros

I Sta Uxia de Riveira, vår nästa anhalt försökte vi återigen fylla vår tomma gasolflaska. Denna tömdes i Skottland. Varken där, på Irland, i Frankrike eller tidigare i Galicien lyckades vi få behållaren fylld. 2007 när vi kom dit med Hulda gick det bra men inte nu. De vägrade och hänvisade till utbytesflaskor. Vi gav upp, kasserade den tomma flaskan och köpte en campinggasflaska istället. Nu har vi två gasolsystem ombord! Av andra seglare fick vi senare veta att man i Portugal tydligen fortfarande kan fylla egna gasolflaskor.

Eftersom vi tidigare besökt många av hamnarna på Portugals västkust ville vi nu komma ned till den för oss outforskade Algarvekusten innan vi ger oss ut till Atlantöarna. Vi valde därför att nattsegla och därmed ta stora "kliv" utmed kusten under några dygn. En uppenbar risk vid nattsegling utanför Portugal är alla fiskeredskap. Vi gick ut ganska långt från kusten, dels för att undvika redskapen (även om en del ligger på flera hundra meters djup!) men även för att få bra vind.

Ett av otaliga fiskeredskap utanför Portugal

One of numerous fishing gear outside the Portugese coast.

Lyckligtvis undvek vi att fastna men spännande var det. I dagsljus är det ett ständigt väjande för fiskeredskap intill kusten.

Söderut utmed Portugals kust.

Heading south along the Portugese coast.

När morgonsolens första strålar kommer fram över horisonten brukar dom komma. Delfinerna!! Dessa lustiga vänner bjuder oss då på en show runt båten som kan pågå upp till en timma och vi blir lika lyckliga varje gång. En fin belöning efter en lång mörk natt till havs.

Delfiner leker runt Septima

Dolphins playing around Septima

Praia Vasco da Gama i Sines söder om Lissabon. Här stannade vi till på vår väg söderut

Praia Vasco da Gama in Sines south of Lisboa.

We made a stop in Sines on our way south.

När vi rundat Cabo de Sao Vicente (Europas SW-hörn) och kommit in på Algarvekusten blev det ungefär dubbelt så dyrt att ligga i en marina. En båt på 10 - 12m som i september vanligtvis kostat 20-25€ per dygn i Galicien och på Portugals västkust, kostar här på Algarvekusten 40 - 45€. Avskräckande! Lyckligtvis finns det ankringsmöjligheter på en del platser och då kostar det ingenting. Några nätter låg vi i en lagun strax öster om Lagos vid Alvor. En underbar plats. Lungt och fridfullt med ett intressant växlande landskap intill när tidvattnet 2 gånger per dygn frilade stora sandbottnar. Där kvittrade vadarfåglar medan lokalbefolkningen letade snäckor som sedan såldes på marknaden. Och hela tiden strålade solen!

Även vi gjorde ett försök att hitta snäckor för de är väldigt goda att äta (stekta med lite vitlök!). Vi tog Oktaven (så har vi nu döpt vår jolle, Septimas anhang) till närmaste sandbank men vände lottlösa och genomblöta i den snabbt tilltagande vinden tillbaka till Septima. Vi lärde oss dels att det behövs ett lämpligt redskap att gräva fram snäckorna med  och dels att vinden kan tillta snabbt på eftermiddagen här.

Oktaven vilar på sandbanken i Alvor-lagunen medan vi letar snäckor.

Oktaven, our dinghy, resting on the ebb bank in the Alvor lagun while we are searching for clams.

Vi utforskar nu den Portugisiska kustens ankringsplatser (och ibland marinor) ytterligare en tid innan vi i början av oktober återigen reser hem till Sverige en vecka. Denna gång för att förhoppningsvis få träffa ett nyfött barnbarn ( och dom andra också naturligtvis!).