Brev 15    2011-03-23                             Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Domburg, Surinam - Grenadinerna, Karibien

Vi klev nyss upp ur ett akvarium med fiskar i alla dess färger. Ja, det känns så efter att ha snorklat vid reven i Tobago Cays. Strax innan simmade vi med hawkbill-sköldpaddor intill Baradel-ön. Vi har alltså tagit oss upp till Karibien och njuter av den behagliga temperaturen och det kristallklara vattnet här.

Den 2:a mars klarerade vi ut från Surinam (lite enklare än inklareringen!) och lämnade därmed Sydamerika efter 2 intressanta (men varma!) månader.

 

Waterkant i Paramaribo, Surinam.

Den f d holländska kolonin bevarar pietetsfullt byggnader från kolonialtiden på "strandvägen" utmed Surinam River.

 

Waterkant in Paramaribo, Surinam.

Old buildings from the dutch colonial period are preserved with affection.

 

 

 

 

 

 

Vårt havererade undervant var provisoriskt ersatt med dubbel 5 mm wire och 5 wirelås vilket kändes ganska tryggt (men bara ganska) när vi anträdde den 490 Nm långa seglatsen upp till Tobago. I vilket skick är de andra vanten?? Oron gnagde och vi bemödade oss att segla med så lite påfrestning som möjligt på riggen.

Den förhärskande vindriktningen var NO-ONO så mestadels hade vi behaglig halvvind - slörbog men regnbyar avlöste varandra och kring dessa uppstod konstiga vindvridningar och jobbig sjö så vi drog en lättnadens suck när vi kunde ankra i Scarborough på Tobago med hel rigg efter 4 dygn.

 

Claes pumpar upp Oktaven i Scarboroughs hamn efter seglingen från Surinam. Riggen är hel men dessvärre inte jollen.

 

Claes inflating the dingy after arrival in Scarborough. The rig is ok but unfortunately not the dingy. Leakage after impact at Domburg jetty.

 

 

 

 

 

 

 

Ju längre upp från ekvatorn vi kom desto stabilare blev vädret med mindre frekventa regnbyar och  behagligare temperatur.

 

Vårt besök på Tobago denna gång lämnar många positiva minnen efter sig. En jättetrevlig ö tycker vi nu. Vacker! Vänliga och trevliga människor. Få seglare d v s gott om plats i vikarna. Förra gången vi korsade atlanten (2007) var Tobago vårt första möte med Karibien och vi fick ett blandat intryck av landet och befolkningen den gången. Sen dess har förmodligen både Tobago och vi förändrats och vi upplevde nu några  minnesvärda dagar med bad, promenader, bussturer på ön, karibisk karnevalsstämning med rytmisk musik natten lång m m.

 

Vid Bucco Reef på Tobagos SW-udde passade vi på att snorkla lite.

 

We did some snorkeling at Bucco reef at Tobago SW end.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här och där såg vi växter som slagit rot på elledningar!!

Undrar just varifrån de får sin näring och rötterna sitt vatten. Kanske från watten i elledningen!!

 

We often saw plants rooted on electrical cables.

 

 

 

 

 

 

 

Elverket i Scarborough.

Som tekniker slutar man aldrig förundra sig över elinstallationerna i Karibien

 

Power station in Scarborough
As a technician you never stop wondering about how the installations in the Caribbean can work.

 

 

 

 

 

 

Fiskare i Great Courland Bay på Tobago.

 

 

Fishermen in Great Courland Bay, Tobago

 

 

 

 

 

 

 

 

80 Nm NW om Tobago ligger Grenada. Efter en nattsegling från Great Courland Bay på Tobagos NW-kust ankrade vi i Prickly Bay på Grenadas sydkust. Här finns ett bra varv samt riggverkstad och båttillbehörsaffär m m. Det är här som vi planerar att lägga upp Septima under orkansäsongen.

Vi kontaktade riggverkstaden via email från havet och lockade dom med ett bra uppdrag och mycket riktigt så fixade dom snabbt ett nytt undervant som ser förtroendegivande ut. Resten av vanten i riggen avser vi byta i höst när Septima ligger på land och masten är avtagen.

 

I Domburg lyckades vi punktera Oktaven (vår Lodestar-jolle av PVC-gummi) när vi landsteg vid den vassa kajen. Gissa om det var spännande att ta sig tillbaka till Septima ute i floden den kvällen med en halvuppblåst jolle och en motor som hängde på en sladdrig akterspegel !

Oktaven lagades med en påklistrad lapp över hålet och vi kunde åter lösa de nödvändiga transporterna in till land. Vad viktigt det är att ha en fungerande jolle när man långseglar och ligger mycket för ankare.

På Tobago började lagningen öppna sig och ny lapp klistrades dit. Lyckan varade ett kort tag innan det började pysa igen! Lite senare på Grenada hände samma sak igen. När vi passerade båttillbehörsaffären i St Georges (Grenadas huvudort) föll vi för frestelsen av en proffsig hypalonjolle med hård botten som nu blivit vår nya kompis. Oktaven har vi lämnat till begagnatförsäljning och hoppas få ut en liten slant för eländet. Vår nya bra Caribe-jolle döpte vi till "Jolly good" !

 

Nöjd innehavare av bra jolle hissar ombord denna på Septimas fördäck

 

 

Happy captain hoisting our new dingy "Jolly good" onboard on Septima´s foredeck.

 

 

 

 

 

 

 

Nu har vi alltså tagit oss norrut till Grenadinerna och kommer att segla omkring här bland öarna och korallreven några veckor innan vi återvänder till Prickly Bay för uppläggning av Septima på Spice Island Marine under orkansäsongen. Ursprungligen planerade vi att torrsätta Septima på Powerboats i Chaguaramas på Trinidad men vårt försäkringsbolag (Pantaenius) godkänner inte den uppallning med stöttor som tillämpas på Trinidad. Seglare betraktar Trinidad som "orkansäkert" område men det gör inte försäkringsbolaget så absurt nog måste vi välja uppläggning på en ö där sannolikheten för att drabbas av en orkan är större för att försäkringen skall gälla! På Grenada ställs Septima i en fast vagga vilket försäkringsbolaget godkänner.

 

På Carriacou upprätthåller dom traditionell båtbyggarhantverk. De snabbseglande Carriacoubåtarna är respektingivande tävlare i karibiska regattor.

 

 

Old boatbuilding tradition is maintained in Carriacou. The boats are tough competitors in caribbean regattas.

 

 

 

 

 

 

Carriacou-båt till ankars utanför ön med Petit Martinique i bakgrunden.

 

 

Carriacou racer at anchor outside the island with Petit Martinique in background.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaja får håret klippt i Clifton på Union Island.

 

 

Jaja having her hair cut in Clifton, Union Island.

 

 

 

 

 

 

 

 

Grönsaker säljs i färgglada stånd i Clifton, Union Island

 

 

Vegetable market in Clifton, Union Island.

 

 

 

 

 

 

 

 

Innanför "hästskorevet" på Tobago Cays ligger segelbåtarna stilla trots stark passadvind.
Vid Baradel-ön uppe till vänster kan man simma med hawkbill-sköldpaddor.
Septima 3:e båt från vänster vid Baradel.

 

Inside "horseshoe reef" sailingboats anchor in calm sea but strong wind.
Near Baradel island (upper left) you can swim together with hawkbill turtles.
Septima 3rd boat from left.

 

 

 

 

 

Med "Jolly good" tar vi oss ut till revet för snorkling.

 

 

Towards the reef with "Jolly good" for snorkeling

 

 

 

 

 

 

 

 

Lobstermiddag i sittbrunnen i nattlampans sken.

 

 

Lobster dinner in cockpit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 5 maj har vi plats på flyget hem till barnbarnen!

 

Top