Brev 16    2011-04-30                             Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Grenadinerna - Grenada, Karibien

Nu ligger Septima på land!

Här på Grenada, där vi nu är, gör vi precis tvärt emot vad vi gör hemma i Sverige. Vi tar upp båten i april och kommer att sjösätta i december! Däremellan är det orkansäsong i Västindien (juli - november) och då får Septima vila i en stadig vagga på Spice Island Marine Services i Prickly Bay medan vi är hemma i Sverige.

Den senaste månaden har vi njutit av bad, snorkling, promenader, god mat m m i Grenadinerna tillsammnas med seglarvänner. Vi har rört oss korta sträckor med Septima mellan Tobago Cays, Mayreau, Canouan, Union Island, Petit Saint Vincent, Carriacou och Grenada.

I Grenadinerna målas husen ofta i granna färger som t ex denna restaurang på Mayreau.

Houses in the Grenadines are often painted colourful like this Mayreau restaurant.

Eftersom riggen kännts lite osäker efter vantbrottet utanför Sydamerika ville vi inte kämpa vidare norrut i den grova, motiga sjö som uppstår mellan öarna i NO-vinden. Vi sparar dom öarna till nästa år. Dessutom upplevde vi ju mycket av de nordligare öarna när vi seglade med Hulda 2008.

Det har varit så skönt att kunna bada i klart vatten och njuta av fläktande vindar och anständigare temperaturer än de i Brasilien, även om det den sista tiden när solen närmat sig zenit, då och då blivit "Brasilien-hett" med temperaturer över 35 grader även här. Vi ser fram emot att komma hem till våren i Sverige då vi kan styra över kroppstemperaturen med lämpligt klädval.

De platser som efterlämnat mest bestående minnen den senaste månaden är nog Tobago Cays och Union Island, de förra med enbart positiva, den senare med blandade känslor.

Vi låg ankrade innanför Tobago Cays "horseshoe reef" flera dagar och gjorde denna gång även en dagsutflykt till den lilla ön Petit Tabac utanför revet. På denna ö (som f ö liksom många av öarna i Windward Islands förekommer i "Pirates of the Caribbean") befinner man sig verkligen i det sagolika Västindien som turistbroschyrerna lockar med.

Uppankrade båtar innanför "horseshoe reef" på Tobago Cays.

Yachts at anchor behind horseshoe reef in Tobago Cays

Två njutare har pic-nic på Petit Tabac

Two yachties enjoying life on Petit Tabac

Grillad lobster med Nina o Pär på Tobago Cays

Lobster BBQ on Tobago Cays

Union Island har också en ankringsvik som blivit en favorit för oss. Chatham Bay på öns västsida. Denna skyddade vik har en härlig sandstrand. Runt båten sticker då och då en sköldpadda upp sitt huvud och tittar på oss. När Claes vid ett tillfälle snorklade intill Septima simmade två stycken 1,5m breda sting-rockor med sina långa spetsiga stjärtfenor alldeles under båten. Minnesvärda naturupplevelser.

Annorlunda kaktusar vid Chatham Bay

Unusual caktus at Chatham Bay

I Clifton som är huvudorten på Union Island och även in- och utklareringsplats för Grenadinerna, fick vi däremot några mindre roliga minnen.

Vid vårt första besök där draggade Septima och vi fick problem med närkontakt med en stor betongbåt, dock utan skador på Septima. När vi kom tillbaka till Clifton två veckor senare för att klarera ut, valde vi att utnyttja en s k "mooring" (boj) som en "boatboy" erbjöd oss. Det blåste friskt på ankringsplatsen som ligger mellan två rev där det ena ger sjölä men inte vindlä. Det andra ligger 50 - 100 m bakom ankringsområdet så det gäller att ha bra fäste för att inte driva upp på detta rev i lä. Med tidigare ankringsproblem i färskt minne och frisk bris vinande i riggen kändes det som ett lätt beslut att betala för att ligga vid en "mooring".

Väl förtöjda tog vi jollen in till det lilla pittoreska samhället för lunch, internetsurfande, lite shopping m m. På kvällen bjöds vi över till Nina o Pär på Osophine på middag. Vi tände belysningen på Septima och jollade vid 19-tiden över i mörkret till Osophine som låg 100 m bort. I den kolsvarta natten kunde endast ljusen från kringliggande båtars lanternot urskiljas medan båtarnas skrov uppslukades av mörkret. Strax innan middagen skulle serveras kom en motorbåt förbi och någon ropade i den vinande vinden något om en båt på revet. Då vi inte kunde urskilja Septimas ljus hoppade Claes i jollen för att kolla att allt var OK. Men Septima låg inte på sin plats!! 100 m ned i lä lyste hennes ljus! Septima låg förtöjd med aktern vid en stor obemannad katamaran. Förtöjningtampen hängde oskadad med sin slinga i fören. En båtgranne jollade fram till Claes, som snabbt var ombord, och berättade vad som hänt. Mooring-förtöjningen hade släppt och Septima hade drivit upp på revet i lä efter att först ha kolliderat med en ankrad, obemannad segelbåt. Båtgrannen hade jollat in till samhället och kallat på assistans varefter några boatboys hade dragit henne loss från revet och förtöjt henne vid katamaranen. Senare kom ägaren till mooringen fram och beklagade att hans mooringögla som vi förtöjt i brustit!

Den brustna förtöjningsöglan i mooringen i Clifton som förorsakade Septimas strandning på revet.

The broken mooring in Clifton causing Septima stranding on reef.

Nu har vi lärt oss att inte lita helt på en mooring. Vi kommer framledes att säkra med dubbel tamp genom olika öglor i mooringen om vi måste välja en sådan. Lyckligtvis fick Septima endast några små märken på relingslisten, en avsliten babordslanterna och några skråmor på kölen.

Kvällen avslutades med en, som vanligt god middag på Osophine men med upprörda känslor.

I Tyrrel Bay på Carriacou inhandlade vi två 9 lbs lobster som avåts i sittbrunnen med Nina o Pär.

Two 9 lbs lobsters for dinner in Septimas cockpit together with friends.

De senaste två veckorna har vi varit i olika ankarvikar på södra Grenada. Vi gillar Grenada! Förrutom att vikarna ger bra skydd är ön i övrigt trevlig med bra utbud på affärer både vad beträffar mat och båtförnödenheter.

Kakaobönor torkas vid Grenadas chokladfabrik. Kakao är en av Grenadas största jordbruksprodukter. Den största är muskot.

Drying of cocoa beans, one  of the main agricultural products (second to nutmeg) of Grenada.

Här på Grenada har utöver Osophine även OSK-båtarna Palmina (Margareta o Sune) och Solea (Barbro o Jan) anslutit lagom till påsken och vi kunde fira en riktigt festlig påsklunch med knytkalas i Septimas sittbrunn. Hög stämning under den i stort sett kompletta svenska påskmåltiden med sill, nubbe, ägg, jansson, lax m m.

Påsklunch i Septimas sittbrunn.

Swedish easter celebration in Septimas cockpit.

Nu ligger alltså Septima avmastad i en stadig vagga på land och får en rejäl genomgång inför sommarförvaringen. Tyger och kläder läggs i vakuumpåsar. Skåp och kölsvin tvättas. Motorn konserveras. Själva har vi flyttat in på hotell alldeles i närheten och njuter lyxen av luftkonditionering!

Septima förbereds inför sommarförvaringen. Varje utrymme gås noggrannt igenom.

Septima being prepared for storage during hurricane season. Every locker carefully inspected and cleaned.

"Hurricane stand" byggs under Septima inför orkansäsongen.

Cradle being installed under Septima to withstand  hurricane wind forces.

Den 5 maj lyfter vi från Grenada och flyger hem till vårfagra Sverige och härliga barnbarn!

I slutet av november återvänder vi till Septima så nästa resebrev dröjer förmodligen till slutet av året.