Brev 19    2012-01-19                             Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Bequia - Virgin Gorda, British Virgin Island

Med lagad genua, välfyllda tankar och glatt humör lämnade vi Bequia den 2 januari. Vårt mål: Pointe á Pitre på Guadeloupe. Dit är det ca 200 Nm från Admiralty Bay på Bequia så följdaktligen var vi inställda på en nattsegling.

Vi tankar vatten och diesel från en katamaran som åker mellan de ankrade båtarna i Admiralty Bay.

Filling up water and diesel from Catamaran in Admiralty Bay.

Utanför St Vincent siktade vi en val för första gången på länge. Lite senare såg vi de spektakulära Piton-spetsarna på St Lucia på avstånd i skymningen. Under natten lystes himlen upp av ljusen från Martinique i fjärran och senare Dominca.

Septima stångade sig fram i gropig motsjö i den friska brisen (som tidvis när regnbyar drog förbi var uppe i kulingstyrka) och spolades ständigt över av stänket från bogen, men vi satt ju väl skyddade bakom sprayhooden som verkligen gjorde skäl för sitt namn.

I gryningsljuset utanför norra Dominica ville inte autopiloten vara med längre! Handstyrning!! Kaptenen ned i akterruffen under kojerna för att se vad som hänt. Styrpinnen till autopiloten (den som förbinder kvadranten med autopiloten) var avbruten!

Vi ändrade målet till Les Saintes, en pittoresk ögrupp strax söder om Guadeloupe så att vi kom i hamn tidigare för att fixa problemet med styrpinnen.  Efter 28 timmar till havs hade vi åter fast mark under fötterna. Tack och lov hade vi en pinne i reserv så felet var snabbt avhjälpt.

Dagen därpå seglade vi upp till Pointe a Pitre, Guadeloupes "huvudstad", strategiskt belägen mellan den västra, kuperade vulkanön Basse-Terre och den östra platta ön Grande-Terre. Nu ville vi uppleva Guadeloupe! Septima förtöjdes tryggt i marinan Bas de Fort och vi hyrde bil för att exploatera de båda öarna. Vilken fröjd det är att komma till de franska öarna efter att ha varit på de självständiga Karibien-öarna ett tag. Rent och snyggt. Välförsedda affärer. Goda ostar. Gott vin. Enkel in- och utklarering på internetcafé. Enda problemet är att de pratar ett lustigt språk men vi klarar oss hjälpligt med vår skolfranska.

I marinan Bas de Fort passade vi på att täta läckande skylight i salongen.

Captain at work i marina Bas de Fort in Point a Pitre, Guadeloupe. Sealing leaking skylight.

Lektion nr 1: sitt aldrig under en kokosnötpalm!

Hoppas han flyttade på sig innan nöten föll.

Lesson nr 1: never sit under a coconut palmtree!

Spektakulärt träd i botaniska trädgården utanför Deshais.

Spectacular tree in Deshais botanical garden.

"Travellers Palm" har fått sitt namn p g a att den växer i ost-västlig riktning och hjälper resande att orientera sig.

"Travellers Palm" has an east-west orientation helping travellers to find their way.

Kakao-plantage på Basse-Terre.

Frukten innehåller massor av kakao-bönor.

Cocoa plantation, Basse-Terre

Guadeloupe gillade vi! Men allt trevligt har ett slut så den 8 januari seglade vi därifrån, återigen med välfylld båt bl a med många goda vinflaskor instoppade här och där i Septima där det fortfarande fanns plats.

Vårt nästa mål: vulkanön Nevis. Dit är det ca 100 Nm så det blev återigen en nattsegling. Vi lämnade Guadeloupe bakom oss i skymningen och passerade i månskenet förbi Montserrat, ön som 1995 -1997 drabbades av förödande vulkanutbrott som bl a ödelade huvudstaden Plymouth och de flesta av öns innevånare tvingades lämna ön medan utbrottet pågick. Vulkanen är fortfarande aktiv och drygt halva ön + 2 Nm utanför ön är idag förbjuden zon. Vi kunde i månskenet skönja den ödelagda huvudstaden som påminner om Pompejis öde.

Efter 20 timmar angjorde vi Nevis "huvudstad" Charlestown för inklarering. En komplicerad och dyr procedur (jämfört med franska öarna). Vi var lite negativt inställda till ön när vi lämnade Charlestown efter inklareringen men fick ett helt annat intryck av ön efter att ha förtöjt vid mooringboj (obligatoriskt på Nevis) utanför den fantastiska stranden Pinney Beach strax väster om Charlestown. En lång härlig strand nästan utan människor. God mat på restaurang med flerstjärnig kock, fri internet på båten, bedårande utsikt. Nevis är en av de bästa öarna vi besökt i Karibien.

Angör Charlestown, Nevis med Q-flaggan hissad.

Septima ready to clear in at Charlestown, Nevis.

Pelikan tittar suspekt på Septima

Pelican suspicious about Septima

Pelikan

Vi lämnar Nevis och styr mot
St Kitts

Leaving Nevis and heading towards St Kitts

Huvudön St Kitts i det lilla landet St Kitts & Nevis var också en positiv upplevelse. St Kitts lever till stor del på alla kryssningsfartyg som angör ön. Ibland kommer flera per dag och tusentals turister väller in på ön och spenderar mängder av $$$$. Big business!

Till ankars utanför St Kitts

At anchor by St Kitts

White House Bay, St Kitts

Besök på batik-shop på St Kitts

Visit to Batik-shop, St Kitts

Från Basseterre, huvudstaden på St Kitts sträckseglade vi upp till Virgin Gorda i British Virgin Island, en sträcka på 120 Nm, d v s återigen en nattsegling. Efter 18 timmar till havs anlöpte vi Spanish Town på Virgin Gorda. Lite spännande blev det när vi upptäckte att vår Garmin-navigator inte placerade oss rätt på det digitala sjökortet. Vi seglade enligt navigatorn rätt över korallrev och tvärs över hamnpiren när vi gick in i marinan! Det kommer att bli intressant nu när vi skall ut och snorkla bland reven här i BVI. Vi har en back-up-dator med digitala sjökort som är igång parallellt med Garmin. När vi närmar oss korallerna får vi förlita oss på "eyeball navigation" med utkik i fören.

Mot BVI

Towards British Virgin Island

Solnedgång med Saba (som tillhör Nederländska Antillerna) föröver.

Sunset with Saba in front of us.

Idag har vi snorklat på 3 ställen vid norra delen av Virgin Gorda. Jättebra snorklingsrev!

Jaja snorklar utanför Richard Bransons ö Necker Island

Jaja snorkelling at Richard Bransons Necker Island.

Imorgon  seglar vi till den nordligaste ön i BVI, Anegada. En låg korallö som har en helt annan karaktär än vulkanöarna i området.