Brev 21    2012-03-07                             Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Puerto Rico - St Martin

Efter den fina veckan på Puerto Rico vände vi nosen mot öster och gav oss ut i motvinden tillbaka till Virgin Islands.

Isla Culebra blev ett av våra favoritmål i Virgin Islands och vi stannade där igen några dagar på återfärden.

Färgglatt bageri på Culebra.

Goda frallor.

 

Colorful Culebra bakery.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vid Isla Luis Pena strax före Culebra-ön låg vi helt ensamma i en härlig vik och njöt av naturen både över och under vattenytan.

Det är ganska få seglare och inga charterbåtar som tar sig till Spanish VI vilket gör området extra attraktivt

Charterseglarnas antal växer ju längre österut man kommer och de flesta seglar omkring i BVI vilket återspeglas på prisnivån i marinor och restauranger.

 

Inbitna snorklare utövar sitt intresse även på natten! Jaja redo med ficklampa i handen.

 

A devoted snorkler prepared for snorkeling with flashlight.

 

 

 

 

 

 

 

 

Känns situationen igen? Claes + verktyg.

Claes konstaterar att fotpumpen för  saltvatten (3 år gammal bara) måste kasseras. 4 delar sönderrostade.

 

Familiar situation? Claes + tools.

Saltwater footpump beyond repair after only 3 years.

 

 

 

 

 

Efter några dagar vid Culebra tuffade vi för motor mot vinden till US Virgin Island (USVI) och Charlotte Amalie, huvudorten på St Thomas.  Här hittade vi en boj utanför en marina vid inloppet till staden och medan vi förtöjde Septima hördes ett tilltagande buller och plötsligt landade ett sjöflygplan 50 m från Septima. Två minuter tidigare befann vi oss på "landningsbanan" så vi var smått chockade när planet "tog vatten" strax intill. Sedan vande vi oss vid denna trafik och det roade oss att se hur planen som flög in undvek båttrafiken på "landningsbanan".

 

Sjöflygplan landade alldeles intill Septima.

 

 

Seaplane landingstrip close to Septima

 

 

 

 

 

 

 

 

Charlotte Amalie är en populär plats för kryssningsfartyg. De två dygn vi låg där passerade 6 fartyg staden. De stannar bara några timmar så att passagerarna får möjlighet att göra någon utflykt på ön eller shoppa några souvenirer eller juveler. Vissa dagar kan det ligga upp till 6 kryssningsfartyg i Charlotte Amalie. Från varje skepp strömmar upp till 2000 köpstarka passagerare in i staden så det är en våldsam kommers och en betydande inkomstkälla för de öar i västindien som rustat sig för att ta emot dessa fartyg. Kl 18 tutar de farväl och ger sig ut på havet till nästa mål morgonen därpå.

Kryssningsfartyg i Charlotte Amalie på St Thomas.

 

Cruise ship in St Thomas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

USVI består i stort sett av 3 stora öar: St Thomas, St Croix och St John. Vi kom aldrig till St Croix som ligger långt från de andra (ca 40 Nm söderut) men de två som vi besökte skiljer sig mycket från varandra.

St Thomas som präglats starkt av kryssningsturismen är mycket bebyggd och har inte alls samma attraktionskraft på oss som St John där stora delar av ön avsatts som naturskyddsområde och endast den västra delen kring huvudorten Cruz Bay är bebyggd.

Vi angjorde två fina vikar på St John´s sydsida och fick åter fina naturupplevelser. I Salt Pond Bay var det fantastisk snorkling vid ett rev i vikens inlopp.

Kaktus och torr vegetation karakteriserar många av öarna i Virgin Islands.

 

Dry vegetation with cactuses are typical to many of the islands.   

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruceankare fäster bra i koraller!

Vid tre tillfällen fick vi upp korallen med ankaret.

 

Bruce anchors have good grip in coralls. This happened us 3 times.

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter utklarering i Cruz Bay återvände vi till BVI där vi blev kvar längre än planerat p g a den hårda passadvinden som ihärdigt försvårar för seglare att ta sig österut. Ett högtrycksområde som parkerat  mellan USA och Caribien förstärkte ostvinden.

Men vi träffade seglarvännerna Margareta och Sune på "Palmina" och hade trevliga dagar tillsammans medan vi väntade på lämplig vind för att kunna ta det stora "klivet" (80 Nm) till St Martin i Leeward Islands.

Picknick med "Palmina" vid Long Bay på Beef Island.

 

Picknic on Long Bay, Beef Island

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rolig underhållning av "entertainer" under Happy Hour i Leverick Bay, Virgin Gorda.

 

Happy Hour in Leverick Bay, Virgin Gorda.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tävlng om vem som kan blåsa fanfar längst i ett Conch-skal.

 

Competition in blowing a Conchshell.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 5 mars tyckte vi inte att vi kunde vänta längre utan "tog tjuren vid hornen", surrade jollen hårt på fördäcket och gjorde oss beredda på en tuff kryss över havet . I lite motström och en ihärdig vind "rakt i nosen" gav vi oss ut mellan reven norr om Virgin Gorda och stångade oss med revat storsegel, kutterstagsfock och med motorns hjälp genom upp till 3 m höga vågor mot St Martin. Efter 20 timmar kom vi lagom fram till broöppningen vid inloppet till den skyddade Simpson Bay Lagoon där vi nu ligger och pustar ut.

Simpson Bay är en i flera avseenden märklig plats. Här finns en av de talrikaste ansamlingarna av de största lyxyachter som finnns på denna jord. Det är makalöst att se dessa bjässar uppradade bredvid varandra. När skymningen kommer tänder de stora segelyachterna sina röda (!) topplanternor för att varna för flygplan! Under topplanternan tänder de uppåtriktade strålkastare på varje spridare för att ytterligare poängtera höjden på masten. Det är ett intressant och lite skrämmande skådespeleri här.

Några av det stora antalet lyxyachter i St Martin.

På natten tänds röda topplanternor på de höga segelbåtarna. Några har 5 spridare på masten.

 

A few of the many luxury yachts in St Martin.

 

 

 

 

 

 

 

Vi ligger här granne med vännerna Solweig och Bengt på OSK-båten "Vagabond". Visst är världen liten ibland.

På St Martin har de stora båttillbehörsfirmorna sina huvudbutiker (var annars med denna ansamling av köpstarka båtägare) och eftersom ön är ett tullfritt område är ett besök i dessa svårt att undvika när man är här. Vi skall strax åka in och botanisera i dessa affärer. Det brukar vara svårt att komma ifrån sådana ställen utan någon påse med "båtgodis". En sak vi skall inhandla är en ny toasitts till Septima eftersom den befintliga blev misshandlad under kryssen från BVI. Det var en grov sjö som förorsakade misshandeln, inget annat.

Det utlovas lugnare väder den kommande veckan och det uppskattar vi eftersom vi fortsätter mot sydost genom övärlden ned till Martinique där vi skall hämta upp goda vänner omkring den 20 mars.

Top