Brev 22    2012-04-03                             Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

St Martin - Martinique

Passadvinden lugnade ned sig något när vi låg på St Martin så den fortsatta seglatsen sydost ned till Martinique blev tidvis riktigt angenäm.

Vårt första mål efter St Martin var Statia, en holländsk ö ca 30 Nm söderut. Denna ö är en av de få på vår lista över obesökta öar i de små Antillerna. Den uppges vara sevärd och vi var nyfikna så vi ankrade utanför Oranjestad, huvudorten på ön. Men ack, vilken dyning som rullade Septima! Vi fick hålla oss i madrasserna under natten för att inte ramla ur kojerna så när första gryningsljuset anlände lättade vi ankar och seglade vidare till St Kitts. Så gick det med besöket denna gång!

Efter ett kort besök på St Kitts med lite inhandling och vattenbunkring drog vi vidare mot Guadeloupe.

Montserrat, vulkanön nordväst om Guadeloupe står också på vår lista över öar att besöka. På vår väg västerut seglade vi förbi ön under de mörka timmarna och kunde alltså inte angöra. Det blev samma sak denna gång. Vi passerade ön kring midnatt men trots kolmörkret kunde vi skönja öns konturer (stora delar av ön är obebodd efter vulkanutbrotten och saknar således lyktor som annars lyser upp öarna på natten) och ett diffust område där vulkanen skulle ligga. Vi kände lite konstig lukt och när vi i morgonljuset strax före Guadeloupe inspekterade vårt hem hade detta draperats av vulkanaska. Vulkanen var tydligen mer aktiv denna gång än när vi passerade Montserrat 2 månader tidigare. Efter en sådan upplevelse är regn välkommet. Regnet dröjde dock för väderläget har stabiliserats betydligt sedan vi lämnade BVI.

Vi klarerade in och ut samtidigt i Deshais på Guadeloupe. De franska öarnas rutiner för klarering, där man själv knackar in på en dator på några minuter utan kostnad, är imponerande enkla i förhållande till grannöarnas.

Efter tips från Per och Monica på Abeline gjorde vi en lång och trevlig ravinvandring i Deshais. Vi hoppade på stenarna som man jumpar på isflak (den som gjort det vet vad vi menar, men stenarna var stabilare än isflak) . I det drickbara vattnet tog vi uppfriskande bad med endast den höga, vilda regnskogen som åskådare.

Hopp och skutt i den 2 km långa  ravinen vid Deshais.

Jumping on stones in 2 km long canyon in Deshais

Bananer i tidigt skede på Guadeloupe.

Banans growing on Guadeloupe.

På vägen söderut upplever man starkt skillnaden i vind och vågor bakom och mellan öarna. När man kommer ut på öppet vatten mellan öarna accelereras vinden och sjöhävningen ökar betydligt. En konsekvens av detta fick vi erfara mellan Les Saintes och Dominica. Vi hade slarvat och struntat i att lägga upp jollen på fördäcket. Plötsligt hörde vi ett skott och tittade oss omkring. Vem skjuter? Det var schacklet som drog jollen som brast vid ett kraftigt ryck i en våg. Tack och lov hade vi inte slarvat med extralinan till jollen så vi fick behålla "Jolly Good". Utan den hade "Jolly Good" varit förlorad för det är nästan omöjligt att fånga upp en jolle på drift i en så kraftig sjöhävning.

Brustet schackel till Jolly Good. Brottytorna antyder att det är gjutgods (från Kina-Biltema?). Fortsättningsvis köper vi bara smidda schackel!

Broken  shackle from Jolly Good's ( our dinghy's) painter after pulling in high sea. Probably cast grade. Only forged shackles for us in the future!

Jolly Good lyfts ombord. Ganska mycket jobb men det går inte att slarva med detta inför överfarter på öppet hav.

Hoisting our dinghy on board. Important prior to crossing high sea.

Vid vårt korta besök på Dominica återsåg vi Chesnock med Imbi och Karsten. Vi träffades i Tallin 2006 och vi kom båda ihåg det mötet. Chesnock har sedan dess seglat i Medelhavet och kom nyligen över till Karibien.

I St Pierre på norra Martinique fick Septima en ansiktslyftning (= storstädning) inför mötet med vännerna Margreth och Lars som hämtades upp i Fort de France den 20 mars.

Margreth och Lars verkar trivas på Septima.

"Smörsegling" mot St Lucia.

Seems like our friends Margreth and Lars like being on Septima.

Easy reach to St Lucia.

Vi fick 12 trevliga dagar tillsammans på Martinique och St Lucia. Det blev inte så mycket snorkling som vi hoppats (Martinique och St Lucia är inga fantastiska snorklingsområden såvitt vi kan bedömma) men desto mer bad, god mat och dryck och inte minst fin segling mellan öarna. Vi hyrde bil både på St Lucia och Martinique för att riktigt kunna "göra" öarna.

På franska öarna är det baguetter som gäller i picnick-matsäcken.

French island means baguettes for picnick.

Septima utanför St Anne med HMS Diamond Rock i bakgrunden.

Septima in front of HMS Diamond Rock at sunset in St Anne.

Rodney Bay från Pigeon Island.

Mr Fruitman gör affärer med Septima ute vid ankringsplatsen.

Mr Fruitman making business with Septima at the anchorage.

Njutbar kaffestund på Ladera Resort vid The Pitons på St Lucia.

Nice view of the Pitons at Ladera Resort, St Lucia.

När vi närmarde oss St Anne på södra Martinique såg vi en herrelös jolle driva långt ute från land. Vi lyckades få tag på draglinan (det var ganska lugn sjö) och kunde bärga jollen men vad gör man med en upphittad jolle utan båtnamn eller identifikation? Vi frågade en myndighet inne i St Anne som hänvisade oss till Le Marin som hänvisade oss till St Anne!! Vi fäste jollen vid "dinghy dock" i St Anne med påföljd att jollen en vecka senare när vi återvände dit, fortfarande låg kvar men nu saknade motor! Se upp för motortjuvar!

Upphittad jolle söker ägare. Ingen ägare visade sig men någon tycktes behöva motorn som var borta efter en vecka.

Lost dinghy retrieved. No owner showed up but somebody later took the outboard.

När yachties träffas vid en Wifi Hotspot kan samvaron bli så här. Alla upptagna av sin dator eller smartphone.

Yachties at a Wifi Hotspot. Typical?

Den 1 april vinkade vi farväl till Margreth och Lars som återvände hem till svenska våren.

Septima seglar vidare söderut mot Grenadinerna. På Canouan ansluter Lena och Petter den 14 april för att segla med oss i nästan 2 veckor i Grenadinerna och ned till Grenada. Där lägger vi sedan upp Septima under orkansäsongen. Vi reser hem till svenska sommaren och barnbarnen i början av maj.