Brev 25    2012-12-31                            Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Grenada - Spanish Virgin Islands

Efter att under 3 veckor ha legat på knä på däcket och tagit bort 1720 skruvar, pluggat, nåtat, slipat m m kände vi oss mogna att bryta upp från Grenada.

Livet i marinan Port Louis var verkligen trevligt i pauserna i däcksjobbet. Vi firade Lucia tillsammans med Birgitta och Johan på SY Xavita och Janne på SY Solea med alla svenska tillbehör inklusive lussekatter bakade med äkta saffran från Sabis i Näsbypark och Annas pepparkakor. Ljuskronan ersattes dock med en mera båtmässig variant som låter sig förvaras i ett kuvert. Denna har nu använts för tredje året i följd. Vi har små "kit" ombord för de olika helgerna så efter några dagar var det dags för "julkitet" att tas fram, en liten påse med de väsentligaste attributen.

Jaja bakar lussekatter.

 

Jaja, a merry baker of traditional Lucia bun.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Luciafirande ombord på SY Xavita med färska lussekatter och Annas pepparkakor.

 

Traditional Lucia celebration 13/12 onboard SY Xavita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi hann äta en lobster tillsammans med Xavita och Solea innan vi skiljdes. Delas brutalt med japansk såg.

 

Lobsterparty together with friends in the cockpit.

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 16:e december klarerade vi ut från Grenada och dagen därpå lämnade vi denna härliga ö. Undrar om vi kommer tillbaka någon gång? Som våra planer ser ut nu så gör vi nog inte det.

Vi sträckseglade norrut, förbi alla öarna i Windward och Leeward Islands som vi nu tycker vi har besökt tillräckligt mycket och siktade direkt på British Virgin Islands (BVI).

Oh, vad skönt att segla med en Genua 2 i st f Genua1 som vi gjort tidigare. Det mindre förseglet ger visserligen lite lägre fart i lätta vindar men vi slipper segla med delvis inrullat segel (som står dåligt) i passadvinden och sikten under seglet blir mycket bättre. Översköljande sjöar slår inte in i seglet heller. Jättebra segel för havssegling i passadvindar!!

Efter drygt 3 dygn närmade vi oss öarna. Tyvärr var det kväll då så vi övervägde att stanna ute till havs för att kunna angöra i dagsljus (eller åtminstone gryningsljus). En bidragande orsak till vår tvekan att gå in bland korallreven på natten var vår erfarenhet från föregående år med vår Garmin GPS-plotter som visade ca 100 m fel vid Virgin Gorda. I år har vi med oss en Samsung Tablett 10.1 med GPS och navigationsprogrammet Navionics inlagt och dessutom ytterligare ett navigationsprogram (Open CPN med rasterkort) i en dator till vilken vi anslutit en GPS-puck från Clas Ohlsson (300 kr). Så med 3 grafiska presentationer av vår position (+ Nexus-GPS) kände vi oss säkra och mogna att göra en "instrumentlandning" mellan norra änden av Virgin Gorda och Neckar Island (Neckar Sound). Vi är bekanta med området från förra säsongen (då vi seglade ut här) och siktade nu in oss på att ankra på Drake´s Anchorage bakom Colquhoun Reef i North Sound. På vägen dit passerar man en öppning i revet på ca 50 m men denna är utmärkt med bojar så vi hade koll på läget hela tiden, men spännande var det i mörkret och ni kan tro att whiskeyn smakade gott när vi pustade ut i ruffen sedan ankaret satt sig i sanden bakom revet, 450 distansminuter från Grenada.

Dagen därpå seglade vi ned till Spanish Town för inklarering. Gud ske lov för navigationsprogrammet Navionics! Detta visar exakt vår position vilket inte Garmin Blue Chart gör här i BVI.

 

Navionics-programmet i Samsung Tablet (höger) visar exakt var vi ligger medan Garmin (vänster)  tycker att vi ligger i ändan av pontonen i Spanish Harbour. 8o m fel!

Comparison of GPS accuracy of Navionics (right) and Garmin (left) in Virgin Gorda. The Navionics shows correct position while Garmin is 80 meters away!

 

 

 

 

 

 

 

Efter lite bunkring och internettande gick vi ned till The Bath på södra änden av Virgin Gorda. Här har stora klippblock staplats bredvid och på varandra vilket bildar spännande formationer och håligheter som gjorts tillgängliga genom en arrangerad vandrings-/plumsningsled genom området. Missa inte den om ni kommer till BVI!

 

Vår natthamn för de kommande 2 nätterna blev Key Cay vid sydvästra änden av Peter Island. Här ligger man i bra skydd för ankar utan att behöva betala dyrt för en "mooring" (boj). Dessa kostar 30 US$/natt här i BVI! Dessutom har man bra snorklingsområden alldeles intill båten. I BVI kryllar det av charterbåtar men denna vik vid Key Cay verkar inte ingå i deras rekommenderade platser för vi kunde njuta långa stunder av "egen" vik.

Septima vid Key Cay, BVI.

 

Septima at achor at Key Cay near Peter Island, BVI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marsipanrulle med choklad på tillhör traditionen i vår familj.

 

 

Traditonal christmas preparations in the galley.

 

 

 

 

 

 

 

 

Julafton tillbringade vi i "The Bight" på Norman Island, skattkammarön i R.L. Stevensons klassiska äventyrsroman om pirater. Vi ordnade till ett i det närmaste komplett julbord med sill, nubbe, Jansson m m i sittbrunnen och överraskade varandra med några undansmusslade presenter. Utöver den goda maten njöt vi av den sköna temperaturen här. Det är några grader svalare än på Grenada vilket gör stor skillnad. Vi dryper inte längre av svett och tillvaron är helt enkelt angenämare när det inte är så förbaskat varmt.

Julmåltid vid Norman Island. Vår "julgran" är en pinjekotte från El Hiero.

 

Christmas dinner at Norman Island.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Även Septima fick besök av tomten.

 

Santa Claus came to Septima in strange shape.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nästa anhalt blev Jost Van Dyke-ön. Främsta skälet att gå hit var att här kan man klarera ut från landet, men ön är trevlig och det lilla samhället utstrålar en lättsam tillvaro med palmer, barer och pelikaner som störtdyker efter föda mellan segelbåtarna.

Claes symboliserar livsstilen vid Foxys på Jost Van Dyke

 

Claes illustrating lifestyle on Jost Van Dyke.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi lämnade BVI den 27:e och länsade vidare västerut de 30 distansminuterna till Ensenada Honda på Culebra, den första ön i Spanish Virgin Islands (SVI) som är en del av Puerto Rico (USA).

Vi länsar med fixerad spirbom (preventergaj, lift och aktergaj) och skotet genom kastblock i änden vilket möjliggör ändrad försegelyta utan att bomen behöver justeras.

St Thomas (USVI) i bakgrunden.

 

With fixed boom and snatchblock for the sheet, the sailarea can be changed without adjusting the boom.

 

 

 

 

 

Vilken skillnad på SVI och BVI!

Färre segelbåtar.

Charterbåtarna är som bortblåsta. 

Inga avgifter för att ligga vid allmäna bojar.

Inklareringen är dock lite omständigare. Det är ju en del av USA vi skall in i så visum erfordras. Och många papper (förefaller meningslösa) skall fyllas i. Färska matvaror får inte föras in. Vi tillfrågades om vi hade sopor ombord och tillstod en påse med hushållsavfall. Tjänstemannen kliade sig i skallen och uppmanade oss sedan att försluta dem väl, stoppa dom i ytterligare en påse (att försluta väl naturligtvis) och förvara den ombord tills vi kommer till Puerto Rico där de kan ta hand om denna "riskabla" påse . Culebra saknade möjlighet att deponera utländskt avfall! Vid kajen där vi landstiger från jollen finns sopbehållare men "utländska sopor" får tydligen inte läggas där!

Men vi tycker jättemycket om Culebra och det lilla samhället Dewey.

Strax öster om Culebra ligger lillön Culebrita med den härliga sköldpaddeviken Bahia de Tortuga. Vi har legat där 2 nätter och bredvid Septima tittar då och då en stor eller liten sköldpadda upp och kollar om vi är kvar. Vi vinkar till dom varefter de dyker ned igen till sin mat nere på botten. Trevliga varelser!

 

Septima (uppe t v) till ankars i Bahia de Tortuga, Culebrita.

 

Septima at anchor in Bahia de Tortuga, Culebrita, Spanish Virgin Island

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Culebrita finns en bassäng där vågorna forsar in vilket ger en Jacuzzi-upplevelse. Skojigt badande. 27 grader i vattnet.

 

Natural whirlpool in Culebrita.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När vågorna rullar in från sidan vid ankring eller vid boj minskar vi båtens sidorullning en del med en hanfotsförtöjning. Fungerar bra om bottenfästet är säkert för påfrestningen på ankaret eller bojen blir högre.

 

 

Alternative way of anchoring to reduce rolling.

 

 

 

 

 

 

Vi har moderniserat vår tavla med barnbarnsbilder. Några minnesrika ögonblick från sommaren pryder nu vår salong. Härligt att ha våra kära barnbarn med oss litegrann hela tiden!

 

Idag skall vi fira in det nya året på Culebra i det lilla samhället Dewey där det skall bli festligheter med steelband m m. Mer om detta i nästa brev.

 

Top