Brev 26    2013-01-24                            Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Spanish Virgin Islands - Luperon, Dominican Republic

Nyårsfirandet i Dewey på Culebra var "latinointensivt". Mycket (och hög) rytmisk musik, fyrverkeri naturligtvis. Nästan bara lokalbefolkning, få turister och några yachties. Familjerna samlades med sina välfyllda  hjulförsedda picknick-islådor på det lilla torget vid hamnen där lokala artister underhöll med ljudliga latinorytmer, allt medan raketer och smällare avfyrades. Det dansades och dracks under glada former och stämningen var hög. Vi jollade ut till Septima strax före 12-slaget och beskådade från 1:a parkett med glas i hand ett magnifikt fyrverkeri inne över land.

Utvilade efter festligheterna seglade vi vidare västerut till Puerto Rico. Vi återvände till Puerto del Reys gigantiska men trånga marina som vi besökte förra säsongen, för att fylla på våra förråd av gasol och diesel. Gasoltuber (även våra svenska) kan fyllas av Suarez Gaz som ligger några kilometer söder om marinan. Vi hyrde bil för att ta oss dit och passade samtidigt på att bunkra mat m m. Bilen möjliggjorde även ett besök i nationalparken El Yunque. Missa inte denna om du tar dig till Puerto Rico! En vacker regnskog som man blir bra introducerad till i ett "visitors centre".

Regnskog i El Yunque nationalpark, Puerto Rico.

El Yunque rain forest, Puerto Rico

I Puerto del Rey kunde vi lämna vårt "foreign garbage" som vi deklarerade att vi hade när vi klarerade in på Culebra. Marinan var betrodd att ta hand om vårt "riskabla" avfall vilket ingen på Culebra var. Vi fick betala 10 US$ för denna förpackning! När vi såg hur sopor hanterades på både Culebra och Puerto del Rey var det löjligt med särskild hantering av vårt skräp. Men sådana är reglerna. Du som seglar till Puerto Rico, gör dig av med sopor innan du kommer dit eller nämn inte att du har några.

Nyårssopor vid kajen i Dewey, Culebra. Här fick vi inte lägga vårt "foreign garbage" men allt annat gick bra att lägga där!

Garbage collection at dock in Culebra. Only domestic, no foreign garbage allowed

När vi den 6 januari skulle avgå från marinan bar det sig inte bättre än att vi krockade med en förtöjd motorbåts för. Stark vind, trångt manöverutrymme och långkölad båt är ingen bra kombination. Vi skadade en mantågsstötta på Septima och pulpiten på motorbåten. Pantaenius, vårt försäkringsbolag har tagit sig an fallet och har hanterat det bra (so far). Vi har lagat mantågsstöttan provisoriskt och fixar den permanent när vi kommer till lämpligt varv.

Vi tog oss så småningom iväg från Puerto del Rey fulltankade med billig diesel (6,50 kr/liter ! ).

Eftersom vårt mål framöver är Bahamas hade vi att välja mellan att gå norr eller söder om Puerto Rico för att komma vidare västerut. Den norra vägen är kortare och då kan man passera norr om beryktade Mona Sound (sundet mellan Puerto Rico och Dominikanska Republiken). Den norra kusten är dock ogästvänlig med egentligen bara en hamn (huvudstaden San Juan) och med kanske grov atlantsjö in mot en läkust. Vi valde i stället den södra sidan som erbjuder flera trevliga ankringsmöjligheter.

Puerto Ricos landmassa är tillräckligt stor för att den förhärskande nordostliga passadvinden skall tappa kraft när inte solen är uppe. Nätter och morgnar kan därför vara riktigt lugna på södra sidan.

Vi valde ut Bahia de Jobos som vår första ankringsvik, 45 Nm från Puerto del Rey. Jobos är ett låglänt mangroveområde innanför korallrev, så väl därinne är de höga vågorna borta och man kan ligga stilla även om det blåser. Men för att ta sig in dit måste man in mellan reven vid Boca de Inferno, ett ca 100 m brett inlopp. Med GPS-hjälp är det inte svårt att träffa rätt men det är ändå spännande att länsa in i stark medvind (10 m/s) och kraftig medsjö medan vågorna bryter bredvid på båda sidorna. En miss vore fatal!

När "Inferno-gluggen" väl passerats gled Septima lugnt fram över smult vatten till en ankarplats med 3 m djup mitt ute på en fjärd. Det är också en märklig upplevelse att ankra långt ute från land. Trots att vinden kan blåsa ordentligt funkar det bra, förutsatt att ankaret har fått fäste naturligtvis, eftersom det inte är någon sjögång. Sådan ankring långt från land är inte ovanlig här i Karibien förutsatt att det är sjölä. Vi låg en gång bakom hästskorevet i Tobago Cays i smul sjö med vindbyar upp till 18 m/s utan att dragga. Men vi sov dåligt den natten!

Här utforskar vi mangrovevikarna vid Bahia de Jobos. Detta område är ett bra "hurricane hole" dit segelbåtar förflyttar sig vid orkanvarning och förtöjer i mangrovebuskagen med flera linor och rider ut oväder. Vi navigerar oss fram i de olika vikarna med Navionicsprogrammet i Tablet.

Exploring the mangroves at Bahia de Jobos.

I Bahia de Jobos finns det sjökor. Nej, inte sådana utan Sea Cows, Manatee´s. Dessa stora sällsynta (nästan utrotade) däggdjur lever i mangroveområden men vi spanade förgäves utan att se någon (kanske såg Jaja stjärten på en?). Andra seglare vi träffade hade sett 7 st i en klunga en morgon så de fanns i området.

Manatee, sjöko.

Bilden hämtad från nätet. Tyvärr fick vi inte se någon men de fanns i närheten av oss.

Manatee

Strax väster om Jobos ligger en utmärkt ankarplats och marina vid Playa Salinas. Jättebra skydd kombinerat med möjligheter till internet, shopping, restauranger gör Salinas till en populär plats där yachties samlas. Om man vill utforska Puerto Rico med bil är  Salinas lämplig utgångspunkt med biluthyrning intill.

Salinas anchorage

Vi råkade vara där första helgen efter trettondagen. Då äger en årlig ryttarfest rum i Salinas. Hästar och ryttare från hela Puerto Rico (och det vill inte säga lite för hästar och ryttare ses överallt) samlas i Salinas.

På eftermiddagen sätter en oändlig karavan av ryttare iväg i någon form av trav (typ tölt) genom bygden ungefär som en jamboree´ med Harley Davidson-motorcyklar men mycket större. Hästar överallt. Någon trodde det var 2000 st. men ingen räknar dom. Glad stämning. Och hästskit överallt.

Ryttarkortege genom Salinas vid årliga festivalen. Ca 2000 hästar paraderade genom Salinas gator.

Yearly horseriding festival in Salinas. About 2000 horses stampeeding the streets of Salinas.

Det är roligt när man får uppleva sådana här lokala festligheter helt oplanerat.

I Ponce, PR´s näst största stad var det också glad stämning på söndagkvällen när vi kom in. Massor av folk på hamnens "boardwalk". Gammal och ung. Lekande barn. Dansande par. Rytmisk musik. Puertoricaner har en förmåga att ta vara på stunden och roa sig. Kul att uppleva!

Bunkring av konserver, öl och andra godsaker i Ponce inför kommande etapper.

Provisioning in Ponce

Solnedgång i Ponce

Ponce sunset

Vid Gilligan Island lite längre västerut ankrade vi också ute på en fjärd innanför mangroveöar. Det är få seglare som förflyttar sig (de flesta tycks vara långliggare) längs kusten så vi låg nästan ensamma i den stora lagunen.

Mangrovestrand vid Gilligan Island, PR.

Septima långt borta i bakgrunden

Mangrove beach at Gilligan Island, PR.

Efter en stillsam natt lite senare i La Parguera seglade vi ut mellan reven före PR´s sydvästra udde, Cabo Rojo. Vid det sista revet, Arrecife Margarita, ankrade vi mitt ute i havet på 4 m djup, tog fram snorklarna och simmade ut bland korallerna. Ingen vidare bra snorkling men upplevelsen att ankra och snorkla några distansminuter från land var minnesvärd.

Vi rundade Cabo Rojo och ankrade inne i Boqueron, ett annat populärt "anchorage" för yachties.

Claes hade fått en besvärande tandvärk och sökte kontakt med tandläkare i samhället. Hyggliga Marc från Arizona sa: "jag kan skjutsa dig till någon". Vi satte oss i hans bil och han ringde runt till sina kontakter. Närmaste tandläkare visade sig vara i Mayaguez, 2 mil bort. Efter akutbesök hos Dr Cabral som ordinerade pencillin (infektion i tandköttet, ev visdomstand)  kom Marc och hämtade oss och körde tillbaka till Boqueron. En riktigt hygglig amerikan! Efter några dagar försvann tandvärken.

Vi studerade väderfiler inför kommande passage av Mona Sound, det beryktade sundet mellan PR och DR.

Sundet, som har sitt namn efter den lilla ön Mona mitt i sundet, kan vara besvärligt att passera. Vattendjupet norr om PR är ned till 7000 m! I Mona Sound är det på vissa ställen bara 50 m. Om vågriktning, tidvatten, vind och ekvatorialström samverkar ogynnsamt kan sundet bli en häxkittel. Till detta kommer vädersystem som ofta nattetid drar västerut över sundet från PR medförande regn och åskbyar. Dessa effekter finns beskrivna i guideböckerna men det gäller alltså att välja rätt tillfälle för passagen.

Vi hittade ett lämpligt väderfönster, klarerade ut från PR i Mayaguez (tråkig plats) och riktade fören mot NW.

Det tog oss knappt 2 dygn att segla de 248 Nm till Luperon på DR´s norra kust.

Här kom vi in i ytterligare en mangroveomgärdad vik. Ett mycket populärt ställe bland långseglare och långliggare. Den senare kategorin är stor här där ca 100 båtar ligger för ankare varav endast ca 30 st är bebodda. Resten av båtbesättningarna är hemma i USA / Canada. Det är måttligt tryggt att lämna sin båt här. Vädermässigt är det väl skyddat här men med inbrottsäkerheten är det si och så. Häromdagen tog dom en liga som gjort inbrott bland båtarna sista tiden så lättnaden var stor bland långliggarna. Det växer fram en gemenskap bland alla yachties. Man träffas på Wendy´s eller JR´s, tar en Presidente (det lokala ölet som serveras i 65 cl flaskor) och ventilerar händelser. Omsättningen bland båtarna är liten så när en ny anländer är det en "big event".

Stilla morgon i Luperon, DR.

Dawn in Luperon, DR.

Inklarering i Dominican Republic. Här deklarerar vi innehav av mat och husdjur för "Agricultura"

Clearing in to Dominican Republic.Declaration before "Agricultura"

Mataffär i Luperon. Inte så mycket färskvaror att välja bland.

Provisioning in Luperon.

Wendy´s bar i Luperon där vi "gringos" är speciellt välkomna. Seglarnas "hang-out" med Wifi och "bookswap" m m .

Wendy´s bar for sailors in Luperon.

Vi stannar här ett tag. Det är ett vackert landskap, charmig (men pover) kultur, god (och billig) mat, gott öl, bra internet och trevliga människor omkring oss, både lokalbefolkningen (fast vi inte alltid förstår vad dom säger på sin spanska) och bland seglarna.

Sedan seglar vi norrut mot Turks & Caicos, Bahamas ......