Brev 27    2013-02-19                            Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Luperon, Dominican Republic - Georgetown, Exuma, Bahamas

Vi låg kvar i den utomordentligt skyddade viken vid Luperon i 10 dygn och fick lite ytligt lära känna det spansktalande landet. Språket gav ju upphov till lite förbistring ibland men med Jajas knappa spanska redde vi oss hyfsat. Det var få bland lokalbefolkningen som kunde någon engelska. Däremot var det många långliggande amerikanska yachties som hjälpte oss vilsna nykomlingar tillrätta. Eftersom lagunen är så välskyddad och landet så billigt att leva i har många seglare fastnat här.

Den skyddade ankringsviken vid Luperon.

 

Luperons well protected anchorage.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanligt transportmedel i Dominikanska Republiken.

Vi såg ingen med hjälm. Ofta barn på bensintanken framför föraren.

 

Common way of transportation in DR. No helmets. Often 3 persons, one of them a child.

 

 

 

 

 

 

 

 

Guagua, ett annat vanligt transportmedel. Vanlig personbil med 7 personer, 4 i baksätet och 3 i framsätet. Lite trångt men hjärtlig stämning. Alla sitter snett för att stjärtarna skall få plats. Så åkte vi 4 mil in mot Santiago.

 

Guaga, another common way of transportation in DR.

7 people in an ordinary car. 4 in the back, 3 in the front.

 

 

 

 

 

Miljöbild från Luperon.

Vi skall inhandla diesel från ortens bensinstation.

Man ser aldrig någon barnvagn. Mödrarna bär barnen på höften.

 

Dieselshopping in Luperon.

Mothers never use prams. They always carry their child like this.

 

 

 

 

 

 

Den 31 januari lättade vi ankaret och styrde mot Bahamas.

Efter en nattsegling (135 Nm) lade vi oss vid lunchtid i skydd av West Caicos-ön och vilade oss ett tag. Vårt mål, Mayaguana i Bahamas, låg ytterligare 50 Nm bort och vi ville komma dit i dagsljus, så avfärden från Caicos måste skjutas fram till kvällen. Vi brydde oss inte om att klarera in (vi skulle ju inte gå iland) utan kastade i ankaret utanför ön och dök i för att kolla hur det landat.
Vilken syn!! En underbar korallvärld med färggranna revfiskar i kristallklart vatten. Man kunde se nästan hur långt som helst. Men ankaret var mindre glädjande att skåda. Det låg illa och kättingen hade snott sig runt en korall.
Hur skall vi komma härifrån?? Efter mycket trixande med utläggning och intagning av kätting medan Septima snodde runt korallen lyckades vi till slut få upp ankaret. Men någon mer ankring blev det inte vid Caicos utan vi låg och drev några timmar och låg och läste och njöt i en stilla bris innan vi åter hissade segel för nattseglingen till Mayaguana.
På natten tilltog vinden mer än beräknat så för att inte komma fram för tidigt fick vi dreja bi mitt ute på havet. Det var första gången vi tillämpade biliggning med Septima och det var en intressant erfarenhet. Med båda förseglen inrullade, rodret helt i lä och med endast 1/4-del av storseglet utrullat kunde vi få Septima att ligga nästan stilla med fören pekande ungefär 60 grader mot vinden. Vi låg och guppade bekvämt där ute på havet i flera timmar tills solen stod så högt på himlen att vi kunde gå in mellan reven vid Mayaguana. Det känns bra att  veta hur vi skall "parkera" Septima ute på havet när vi känner att vi vill vila oss vid dåligt väder.

Det är verkligen en annorlunda topografi i Bahamas än i Karibien. Landet är helt platt, inga berg och alla öarna är omgärdade av stora grundområden där mörka korallbumlingar ligger utspridda i det turkosfärgade vattnet. Den vackra, ljusa färgen uppstår över sandbottnen på grunt vatten. Man lär sig efter ett tag att avläsa vattendjupet på vattnets färgskiftning. En viktig förutsättning är att solen står en bit upp på himlen bakom ryggen. Tidpunkten och riktningen måste man alltså beakta när man skall in bland korallerna.

När vi gick in mot Mayaguanas "settlement" vid Abrahams Bay för inklarering så fick vi sick-sacka mellan koraller i 4 distansminuter med endast någon meter fritt vatten under kölen. Vi ankrade långt utanför den lilla angöringspiren och fick jolla in sista biten för att komma iland. Under de 100 meterna närmast land gick vi t o m på grund med jollen några gånger!! Det är inte lätt att besöka den ön per båt.

Jollen gick på grund när vi skulle in till piren på Mayaguana. Jaja drar in oss sista biten.

 

Dinghy landing at Mayaguana.
Shallow entrance forced Jaja to pull grounded dinghy last distance.

 

 

 

 

 

 

 

 

Väl inne välkomnades vi av jättevänliga människor och blev insläppta i landet efter att ha betalat 300 US$ (!) för "cruising permit". Utöver inklarering hade denna plats några enstaka hus (hela ön har 400 invånare)varav ett inhyste minimarket och lunchställe i samma regi. Vi var de enda besökande på denna gudsförgätna plats som vi lämnade först vid högvatten för att komma ut till Septima igen.

Vi har nu tagit oss norrut till Georgetown på Exuma via Acklins, Long Island, Rum Cay och Conception Island. När tillfälle givits (ofta)  har vi tagit på oss cyklopöga och snorkel och utforskat världen under vattenytan. Lika roligt varje gång! Bästa snorklingen var nog den vid Conception Island. Söder om Georgetown vid Red Shank Cays simmade vi med delfiner bara någon meter ifrån oss! Vid Atwood Harbour såg Jaja en haj! Sköldpaddor dyker upp bredvid oss lite då och då. Fascinerande djurvärld!

Jaja snorklar med en delfin i Exuma.

 

 

Jaja had this dolphin as close as one meter! In Exuma.

 

 

 

 

 

 

 

 

Atwood Harbour vid Acklins.

I denna fantastiska vik låg vi helt ensamma.

 

Atwood Harbour at Acklins. We were all alone in this beautyful bay.

 

 

 

 

 

 

 

 

Landskapsbild från Long Island. Inne på öarna finns många "insjöar" som tidigare var saltindunstningsplatser. En viktig näring förr i tiden.

 

Long Island landscape. Many "lakes" like this used to be salt ponds. Important industry those days.

 

 

 

 

 

 

I Clarencetown på Long Island hyrde vi bil en dag och bekantade oss med den 8 mil långa ön. Den drabbades svårt av orkanen Sandy i höstas så det var många nya tak på ön (och många hus utan tak).

En av de talrika kyrkorna på Long Island (det finns över 30 kyrkor på ön!) förlorade taket i orkanen Sandy i höstas.

 

The anglican church (one of 30 churches on the island!) on Long Island lost its roof in hurricane Sandy this autumn.

 

 

 

 

 

 

 

Kyrkans inredning samlad i koret medan taket skall återuppbyggas.

 

All benches and other furniture is gathered in one end while the roof is restored.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vid Conception Island ordnades att informelt beach party i solnedgången.

 

Beach party on Conception Island at sunset.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man får se en del lustiga farkoster här ibland.

 

 

We see from time to time some strange floating monsters like this "stealth".

 

 

 

 

 

 

 

 

Farkosten kunde ändra skepnad genom att skjuta ut eller upp olika sektioner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ju längre norrut vi kommer desto fler segelbåtar ser vi, de flesta naturligtvis från USA. Vid många tillfällen på de södra Bahamasöarna var vi helt ensamma i ankarviken. Nu ser vi många USA-flaggade båtar, en hel del med Canadaflagg, nästan ingen från Europa. Vi har bara sett en holländsk och en schweizisk båt sedan vi kom till Bahamas. Det är allt. 
Men här i Georgetown kryllar det av segelbåtar. Just nu ligger här ca 280 st ankrade utanför samhället!  Detta är vändpunkten för många amerikanare. Öarna söderut är mer utsatta (adventurous säger dom här) och många stannar därför här innan de återvänder till Florida. Det har då uppstått en "community" här med ett aktivt socialt liv bland yachties där det anordnas tävlingar, utflykter, sammankomster m m. Detta drivs via ett "cruisers net" på VHF, kanal 72 varje morgon kl 8. Då informeras om weather, local businesses, boat activities, new arrivals, departures, safety  m m. Stående punkter på en dagordning som net controllern leder oss igenom. Därefter uppstår ett intensivt anropande och chattrande på diverse VHF-kanaler under dagen. Amerikanarna är bra på socialt umgänge. Det kan man få mycket av här om man tycker det är roligt.  Exempel på aktiviteter under de närmaste dagarna som utannonserades idag på morgonen var yoga, softball, vollyboll, waterwalk, dinghy parade (utsmyckade dinghies paraderar, bästa ekipage får pris!), beach golf, ölhävningstävlan, pokerspel.

Just nu väntar vi ut en frontpassage med starka, kalla nordvindar. Vi har tvingats sätta på oss långärmad tröja (!) vilket inte varit aktuellt sedan vi lämnade Sverige i november. Nu på vintern verkar dessa lågtryck vara regelbundet återkommande. Detta är redan vårt tredje som passerar sedan vi kom till Bahamas. Den sköna passadvindens tid är förbi!

Vi fortsätter snart norrut och räknar med att vara i Florida i mitten av mars.

Top