Brev 28    2013-03-31                            Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Georgetown, Exuma, Bahamas  - Titusville, Florida

När nordanvinden mojnat och varmare sydvindar åter kunde fylla seglen, lättade vi ankar i Georgetown och seglade upp i Exuma, det populäraste av områdena i Bahamas. Exumas är en ökedja med djup ocean på östra sidan och grunda sandbankar på västra sidan. Ja, så grunda att Septimas djupgående på 1,9 m är i största laget. Det finns bra sjökort (Explorer Chartbooks) över området, men kraftiga tidvattenströmmar mellan öarna, när Exuma Bank fylls och töms på vatten från oceanen vid flod och ebb, gör att segling i denna ökedja blir annorlunda och mer krävande än vid de sydligare öarna i Bahamas.
Ankring sker ofta på platser där stark ström ändrar riktning var 6:e timme. Eftersom inte vinden gör det blir resultatet ibland att Septima ligger i konstiga lägen.
Ett sätt att hantera detta är att lägga ut två ankare åt olika håll (uppströms och nedströms). Vi provade detta förfarande en gång (kallas Bahamian moor) men gör aldrig om det för det blev ett besvärligt trassel att reda ut när vi skulle ge oss iväg från ankarplatsen.

Ankring med "Bahamian Moor"-förfarande.

Kaptenen kämpar med bärgning av två ankare efter en natt då ström och vind trasslat in oss.

 

Anchoring with two anchors, one upstream and the other downstream, to cope with changing tidal currents caused a lot of extra work before we could leave the anchorage.

 

 

 

 

 

Vid lågvatten kunde vi vandra in i grottan vid Rudder Cut Cay, en av trollkarlen David Copperfields privata öar. Landstigning var annars förbjuden. "No trespassing"

 

At low tide we could walk into the cave at Rudder Cut Cay, one of magician David Copperfields private islands.

 

 

 

 

 


 

Men det är vackert i Exuma. Inte minst under vattenytan.

Vi gjorde korta dagsetapper upp längs ökedjan och valde ut ankarplatser med så lite ström som möjligt men ändå med tillräckligt djup och sjölä, en inte alltid så lätt kombination här.

Närmar man sig Big Majors Spot, en ö intill Staniel Cay, möts man kanske av dessa förvildade grisar! Dom kommer utsimmande till annalkande jollar och hoppas få mat. Dom kan bli aggressiva så man bör hålla avstånd.

 

Approaching Big Majors Spot, just west of Staniel Cay, you might be welcomed by these bewildered pigs! Be careful, they can be aggressive.

 

 

 

 

 

Ett annalkande lågtryck med nordanvindar föranledde oss att söka skydd i en marina i Nassau, huvudstaden, där vi blev liggande i över en vecka innan vädret medgav fortsatt seglats. Men det gjorde inget för vi hade trevligt sällskap av inte mindre än 3 (!) andra svenska båtar vid bryggan. Vi som inte sett en svensk båt sedan vi lämnade Grenada för över 2 månader sedan hade plötsligt 3 st bredvid oss! Anastasia från Åkersberga, Frideborg från Skåne och Sabona från Arvika.

Nassau bjöd verkligen på stora kontraster mot våra tidigare upplevelser i Bahamas. Stark trafik, tjutande sirener, snabbmatskedjor, Hard Rock Café, Starbucks, turister i mängder, lyxhotell med casino och diamantförsäljning, motoryachter med helikopter på akterdäcket m m. Vi hade ändå kul med våra vänner och njöt av tillgången på god mat och dryck.

Kraftiga vågor vällde in över norra stranden på Paradise Island, Nassau.

 

Large swell in Paradise Island beach, Nassau.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sugen på en annorlunda klocka? Kan köpas i Nassau för 484 000 US$ ( 3,1 milj SEK). Men då ingår 40 juveler.

 

Looking for a different watch?

You can buy this for 484 000 US$

 

 

 

 

 

 


 

Vi lämnade Nassau den 11 mars när vädergudarna gav oss ett fönster för seglats till Miami, en sträcka på 170 Nm. En intressant seglats, som inkluderade nattsegling över Bahama Bank via Mackie Shoal till North Rock norr om Bimini, med bara en knapp meter vatten under kölen hela natten, för att i gryningen avlösas av den beryktade golfströmmen, som sätter norrut med över 2 knop. En förutsättning för seglats över golfströmmen utanför Florida är att vinden har en sydlig komponent. Nordanvind gör golfströmmen synnerligen obehaglig att korsa.

Vi kom ut i golfströmmen strax norr om Bimini och fick kämpa några timmar mot sydväst för att inte missa Miami som ligger rätt västerut från Bimini. Det var en häftig upplevelse att segla in mot Miami skyline efter att ha korsat golfströmmen.

Mot Miami efter att ha korsat golfströmmen.

 

Approaching Miami after crossing the gulf stream.

 

 

 

 

 

 

 


 


Vi fick plats i Miamarina vid Bayside, mitt inne i centrum, där vi omgavs av höga skyskrapor som på kvällen belystes med flashig reklam och fick uppleva det sjudande folklivet i downtown Miami.

Septima i Miamarina, downtown Miami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

På Miami Beach har detta Holocaust-monument upprättats.

En mycket gripande skulptur med angränsande minnesbilder och inskriptioner.

 

 

The Holocaust monument in Miami Beach.

Very emotional!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter 3 dagar flyttade vi ut till en ankarplats intill Miami Beach för ytterligare 2 dygn i Miami.

Vi fick se en hel del av denna intressanta stad där 67% av befolkningen är spansktalande! De flesta är naturligtvis tvåspråkiga men vi stötte på många som inte förstod vad vi sa och så tokig engelska tycker vi inte att vi pratar.
Roligast av allt var ändå att träffa Jeniffer och hennes familj. Jeniffer var utbytesstudent och bodde hos oss ett år i början av 90-talet, över 20 år sedan! Hon är nu advokat och politiskt aktiv som "independent" i sin stadsdel, har en härlig liten son och trevlig make. Riktigt skojigt möte!

Winston leker med Jaja på Wendy´s i Miami medan Jeniffer gör en vägbeskrivning.

 

 

Jeniffer, our exchange student in Uppsala 1991 and her son Winston at Wendy´s in Miami.

Great to see you again, Jeniffer!

 

 

 

 

 

 

Ft Lauderdale blev nästa anhalt. Besök på West Marine förstås, förmodligen världens största båttillbehörsföretag med huvudbutik i Ft Lauderdale.

Ny variant av skapelseberättelsen?

Devis vid entrén till West Marine.

 

Words of wisdom?

 

 

 

 

 

 


 


 

Vår kortvågsradio, en Icom 7000 nyinköpt för 3 år sedan, slocknade för några veckor sedan. Idoga försök att få igång den ombord misslyckades och efter prov i annan båt kunde felet härledas till radioapparaten. I Ft Lauderdale hittade vi Chris, en kunnig kortvågskille som konstaterade fel på frontpanelen och hjälpte oss med en il-leverans av en ny sådan från Icom. Denna monterades. Och havererade direkt! Fel på huvudenheten alltså. Vad göra? Ta med apparaten hem till Sverige och få den reparerad. Vi hittade en begagnad Icom 706-apparat (som passar till vårt övriga system) och har nu fungerande kortvåg igen. Sköönt! Vi hoppas kunna sälja en av apparaterna när vi kommer hem.

Chris jobbar med vår kortvågsradio IC 7000. Det förefaller som om han har pysslat en del med sådana saker!
Apparaten gick inte att laga här.

 

Chris trying to bring our shortwave radio Icom 7000 into working condition without success. We now have a used IC 706 working onboard.

 

 

 

 

 

 

I Ft Lauderdale hyrde vi bil ( man klarar sig ju inte i detta land utan bil) och körde ned till Key West, längst ut på ökedjan i södra Florida. Efter övernattning i Key Largo stannade vi till i Everglades där vi fick tillfälle att titta alligatorer i vitögat, dom i det sumpiga vattnet och vi i en "Airboat" som körde ut över våtmarkerna i hög fart till kända alligator-tillhåll.

Mot Key West!

Bredvid bilvägen löper en gammal järnvägssträcka som togs ur bruk efter en orkan för länge sedan. Järnvägen, som var förutsättningen för Miami´s blomstring en gång i tiden, drogs ända ut till Key West (med Cuba i tankarna).

 

Towards Key West!

A railway parallell to the road was demolished by a hurricane long ago.

 

 

 

 

Alligator i Everglades.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Septima anlöper Ft Lauderdale. Broöppning av 17 Str Bridge.

 

 

Septima arriving in Ft Lauderdale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Septima förtöjd vid boj intill Las Olas Marina.

 

Septima at mooring by Las Olas Marina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är trevligt att man någon gång kan få känna sig smal!

Är ofta fallet i detta land.

 

Nice to feel slim sometime!

 

 

 

 

 

 

 


 

Vi har nu efter Ft Lauderdale tagit oss norrut, delvis via Intra Coastal Waterway, till Titusville, strax intill Cape Canaveral. Detta har vi gjort i trevligt sällskap med Helsingborgsbåten Liberator, en Najad 400 med Kinna och Ulf ombord.

Efter Ft Pierce på Intra Coastal Waterway (ICW) har många broar en fri höjd på 65 ft. Septimas masthöjd är 58 ft.

 

Many bridges after Ft Pierce on the ICW have a 65 ft clearance.

 

 

 

 

 

 

 

 

I Titusville Marina kommer Manatees (sjökor) simmande fram till båtarna! Äntligen har vi fått se dessa klumpiga, fula, sällsynta, förunderliga varelser!

Denna kossa kanske väger 500 kg!

 

Finally we have seen Manatees! In the Titusville Marina!

This cow may well have a weight of 1000 lbs.

 

Titusville, "the space city", har en bra och förhållandevis billig marina. Här stannar vi ett tag och hyr bil för att uppleva Kennedy Space Center och Orlando innan vi fortsäter vidare norrut. Om vädret tillåter startar vi färden tillbaka över atlanten i slutet av april eller början av maj.

 

Om du klickar på denna länk visas en liten film på Youtube från Bahamas.

http://www.youtube.com/watch?v=BXlh8CS2D7w&feature=youtu.be

 

Top