Brev 29    2013-04-23                Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Titusville, Florida - Charleston, South Carolina

Titusville blev en bra bas för utforskning av välkända Floridaattraktioner. Orlando ligger ju inte långt därifrån så dit styrde vi kosan tillsammans med Kinna och Ulf på svenskbåten Liberator (vi har följts åt sedan Ft Lauderdale och haft mycket kul tillsammans).

Den första attraktionen i Orlando var för oss IKEA som ju är en oas för svenskar i förskingringen. Köttbullar, sill, pepparkakor m m och de solcellsladdade LED-lamporna (som vi bara har sett på IKEA) inhandlades förståss!

Nästa attraktion: Disney Hollywood Studios. Många underhållande och roliga shower inom området. När stunt-tricken avslöjades kände man sig lurad!

Men den mest intressanta attraktionen i Orlando är nog ändå Epcot Centre, där dels olika länder presenterar sina speciella kulturer (mat, byggnadsstil, musik m m ) och dels diverse temapaviljonger bjuder på spännande och intressanta shower och upplevelser. Dagen avslutas med ett sprakande fyrverkeri kl 21 (varje dag!).

I Orlando kan man tillbringa många dagar.

 

Nöjd långseglare med mat och annat nyttigt från småländsk framgångssaga.

 

Happy cruiser with swedish food from IKEA in Orlando.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inspelningsscen ur Indiana Jones-film förevisas på Hollywood Studios.

 

Fake sequence from filming of Indiana Jones at Hollywood Studios in Orlando

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kända julaftonsaktörer i blomsterskrud på Epcot Centre

 

 

 

Flower show at Epcot Centre, Orlando

 

 

 

 

 

 

 

 

En annan välkänd attraktion i närheten av Titusville är ju Kennedy Space Centre på Cape Canaveral.

NASA´s verksamhet, som flyttades hit på 50-talet efter att man nästan utplånat en stad i New Mexico vid en uppskjutning, har efter guldåren på 60 - 90-talen nu reducerats avsevärt men förberedelser pågår för nästa generation av rymdfärder med annan typ av farkoster än de skrotade rymdfärjorna. 2017 räknar man med att börja nya uppskjutningar från Cape Canaveral.

Efter rundvandringen mellan de imponerande raketerna, månlandare m m kunde vi i en simulator få prova på hur en uppskjutning upplevs av astronauterna. Fastspända i särskilda stolar trycktes vi hårt tillbaka under den skakiga uppskjutningsfasen som strax därefter övergick i en tyst och lugn fas av nästan tyngdlöshet. Tänk vad dom kan hitta på för oss turister! Skoj hade vi.

 

Med Kinna och Ulf på Kennedy Space Centre.

 

 

Visiting Kennedy Space Centre with friends.

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna rakettyp användes för att skicka upp månlandarna.

 

 

 

This type of rocket was used to launch the moon landing modules.

 

 

 

 

 

 

 

Motig nordvind tvingade oss kvar i Intra Coastal Waterway (ICW) för vår fortsatta färd norrut i Florida.

Hela ostkusten är platt som en pannkaka. Utanför "fastlandet" har naturen skapat en landremsa med avbrott här och var, där  tidvattnet fyller på eller tömmer området innanför. Så ser det ut längs nästan hela USA´s ostkust vilket möjliggjort en farled (Intra Coastal Waterway) innanför det öppna havet ända från södra Florida till Chesapeake Bay. Farleden som på sina ställen är ganska smal är muddrad till min 3 meter en gång i tiden men verkligheten ser annorlunda ut idag. Tidvattenströmmarna och floderna som rinner ut här och där flyttar de lättrörliga bottenmassorna så det är gott om överraskningar längs leden. Norr om Jacksonville blev vi sittande på nybildade grundbankar vid två tillfällen. Första gången fastnade vi vid nästan lågvatten (tidvattnet kan variera upp till en meter) och fick sitta lungt och vänta medan vattnet steg i ungefär en timme innan vi flöt loss och kunde fortsätta färden. Men lite senare samma dag fastnade vi igen (på en plats där sjökortet visade 3 m!) och kom inte loss förrän vi tillkallat hjälp av en bogserbåt. Denna slet och drog i Septima och lyckades till slut dra loss henne genom sanden.

Vi var förvarnade om att detta kan hända och rekommenderades att teckna en assistansförsäkring (BoatUS, tecknas hos West Marine för ca 100 $) i Miami. Nu är vi glada att vi gjorde detta för bärgningskostnaden gick på 1070$ för BoatUS, vilket vi alltså slipper betala (ingen självrisk heller).

 

På väg i Intra Coastal Waterway.

 

 

 

Septima heading north in Intra Coastal Waterway (ICW).

 

 

 

 

 

 

 

 

Flotta villor med stora myggburar över altanerna kantade ICW på vissa partier. Motorbåtar och andra leksaker hängs alltid upp ovanför vattnet vid bryggan.

 

 

Fancy houses along the ICW with terraces covered by cages against mosqitous

 

 

 

 

 

 

 

Här väntar vi på högvatten för att komma loss från en grundbank i ICW. Båten akter om oss hade sämre tur och gick på vi högre vattenstånd och får vänta länge eller dras loss av BoatUS.

 

Grounded on an unchartered sandbank in ICW like the boat behind us. Drifting sand due to tidal currents create shifting shoals in the waterway. We were floating again after an hour of rising tide.

 

 

 

 

 

 

Här i solnedgången sitter vi fast igen på en grundbank. Nu väntar vi på att BoatUS-bärgaren skall komma och dra loss oss.

 

 

Grounded again in ICW waiting for help. This time we had to be pulled off the shoal by a tug boat.

 

 

 

 

 

 

 

Lite protokollskrivande efter bärgningen från grundet av BoatUS. Vår försäkring täckte hela bärgningskostnaden >1000 $!

 

 

Some paperwork after being pulled off the shoal by BoatUS. Our insurance covered the whole cost >1000 $!

 

 

 

 

 

 

 

Vårt rullfocksystem (Reckmann) från 1989 har ställt till en del bekymmer under de senaste månaderna. Ibland har rullen fastnat (vilket inte är vad man förväntar sig av ett rullsystem!). Lagerproblem. Inte roligt att segla över atlanten med en nyckfull rullfock. Förr eller senare måste detta åtgärdas. Vi valde att göra det förr. I St Augustine tog vi tjuren vid hornen och beställde ett nytt rullsystem, nu från Seldéns. På två dygn fick vi paketen levererade till Rivers Edge Marina och dagen därpå hade Septima begåvats med ett sprillans nytt rullsystem. Det känns skönt. Vad som också gläder oss är att vår grannbåt, svenska Kuheli med Josefin och Ivan ombord var intresserade av vårt gamla system. Ivan, en händig kille, tog sig an den bångstyriga lagringen, kapade staget och profilen till passande längd för deras Rasmus 35 och monterade vår gamla Reckmann på Kuheli. Nu är både dom och vi glada! En win-win-situation. Snacka om recycling!

 

Ett nytt rullfocksystem monteras på Septima. Kaptenen har klättrat upp i masttoppen på repstegen. Ivan på SY Kuheli hjälper till på däck.

 

 

A new furling system being installed on Septima. Captain at masthead.

 

 

 

 

 

 

 

Septima har nu två Seldén Furlex-system.

Känns skönt inför Atlantöverfarten.

Kuheli i bakgrunden fixade och monterade senare vårt gamla system som kutterstag på sin Rasmus 35.

 

Septima now has two Seldén Furlex systems. Our old Reckmann system had bearing problems and was replaced by the Seldén 300S system.

Our friends on Kuheli could fix and reuse the broken Reckmann system on their Rasmus 35 in background.

 

 

Vi stannade några dagar i både St Augustine och Fernandina Beach innan vi gav oss ut i havet igen. Såväl St Augustine som Fernandina är charmiga städer.

St Augustine var länge en knutpunkt på spanjorernas väg tillbaka till Spanien med Inkaguld m m från syd- och centralamerika och det spanska inflytandet märks än idag. Staden har mycket historia att falla tillbaka på. Den har också attraherat många konstnärer vilket återspeglas i antalet konstgallerier.

 

På konstgalleri i St Augustine.

 

 

One of many art galleries in St Augustine, Fl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Choklad var också en attraktion i St Augustine.

Varningen förefaller riktig känns det som.

 

St Augustine also provide good chocolate.

The warning appear adequate.

 

 

 

 

 

 

 

Fernandina Beach är startpunkten för den järnväg som etablerades tvärs över Florida på 1800-talet. Denna blev betydelsefull för trafiken från ostkustens stora städer till New Orleans och andra platser i gulfen då resenärerna kunde stiga av båten i Fernandina, ta tåget tvärs över halvön och fortsätta resan från Floridas västkust till slutmålet i st f att runda Key West och Dry Tortuga mot golfströmmen. Järnvägen innebar att Fernandina blomstrade och många vackra och välhållna 1800-talsvillor gör en rundvandring i staden till ett sannt nöje.

Vad som ligger Fernandina i fatet är de två sulfatfabrikerna utanför staden som vid viss vindriktning får staden att upplevas som Skutskär x 2.

 

Fairbanks House, en av mång 1800-talsvillor i Fernandina Beach.

 

Fairbanks House, one of many 19th century houses in Fernandina Beach.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi nattseglade upp till Charleston, South Carolina förbi Georgia. Före och efter Savannah i Georgia slingrar sig ICW mycket så vi sparade många distansminuter och kanske några grundkänningar på genvägen över havet.

 

När vi kom in till Charleston hamnade vi mitt ibland kappseglande båtar. Det var Charleston Race Week.

 

 

Charleston Race Week was ongoing as we entered this historical city.

 

 

 

 

 

 

 

Även Charleston har en rik historia vilket återspeglas inte minst i arkitekturen downtown.

Vi ligger nu i Charleston City Marina och förbereder oss för att korsa Atlanten. Septima är välfylld med konservburkar, soppor och egenkonserverade rätter. Färskvaror köper vi strax före avfärd. I går bunkrade vi gasol. Propan kostar 1 $/kg !!  Diesel kostar ca 1$/liter!! När skall amerikanarna börja ta betalt för energi??

Vi fördriver tiden med att fixa Septima. Det är konstigt men det förefaller alltid finns något att göra på henne. Smörja toastolspumpen. Fixa klackar på toasitsen så att den klarar sittande under lutning. Skrapa bort korrosion från solcellskontakter. Fästa upp extra dieselbehållare vid mantåget.

Och att läsa. Vi har senast slukat Shantaram av Gregory Roberts. Fängslande bok!

Vår avsikt har varit att lämna USA härifrån när vädergudarna låter oss göra det. Dom verkar inte tycka att det är någon god idé för dom envisas med att blåsa kall luft från NO på oss. Nu lutar det åt att vi fortsätter upp i ICW längs kusten mot vinden för att få lite kortare väg över till Bermuda när vinden är tjänlig.

Vår plan är att segla via Bermuda, Azorerna till Lagos i Portugal. Många distansminuter!! Lång tid till havs!!

 

Om du klickar på denna länk kan du följa med på en tur längs Intra Coastal Waterway:

http://www.youtube.com/watch?v=HooBQB41CGA

 

 

Top