Brev 30    2013-06 -10                Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Charleston SC, USA - Bermuda - Azorerna - Lagos, Portugal

Efter, som vi tyckte, lång väntan på lämpligt väder för översegling kunde vi så äntligen styra ut på havet den 6 maj med kurs mot Bermuda. Då hade vi fortsatt upp en bit längs Intra Coastal Waterway från Charleston till Wrightsville Beach i North Carolina vilket, förrutom att det var en trevlig vattenväg, gav oss en lite kortare väg över till Bermuda. Men efter nästan 2 månader längs USA´s platta östkust kändes det bra att komma iväg mot Europa igen. Det var emellertid 2 mycket trevliga och givande månader även om vi ofta retade oss på den amerikanska livsstilen med energislöseriet, snabbmaten m m. Men landet är så mångfacetterat. Och vi träffade många genuina, intressanta, trevliga människor. Hatkärlek kanske man kan kalla det.

USS Yorktown,
hangarfartyg från 2:a världskriget låg som museum i Charleston

Aircraft carrier USS Yorktown on display in Charleston.

Intra Coastal Waterway

Dygnet innan vi lämnade USA hade en väderfront passerat och vi gav oss ut på havet när vindvridningen gav oss förlig vind. Men vågsystemen hängde inte med i vridningen så det blev en guppig färd över golfströmmen. Med varierande vindar och ibland motorgång tog vi oss på 5 dygn till St Georges på Bermuda. Där träffade vi vänner igen. Bosse på "Sawona" kom några dygn före oss direkt från Cuba. Erika och Reini på "Nora" kom från Bahamas. Seglarvärlden är liten! Trevligt umgänge en kort stund innan man skiljs åt igen för att kanske träffas i en senare hamn någonstans. Vi stannade bara 3 dygn på Bermuda. Tittade lite på ön, bunkrade bränsle och stack ut på havet igen när vinden var lämplig. Vi ville hemmåt!

Septima på väg in genom "Town Cut", det smala inloppet in till St Georges på Bermuda efter 5 dygn till havs.

Entering Bermuda through narrow "Town Cut".

I St Georges var en del trädstammar dekorerade med virkningar!

Alla tak var gjorda med vit betong. Det såg ut som om det hade snöat där när vi kom in till St Georges! Takkonstruktionen står väl emot orkaner bra kan vi tro.

Artistic decoration of tree trunk i St Georges, Bermuda. This was not the only decorated tree.

Det stora klivet på 1900 Nm över till Azorerna tog 14 dygn. Vi hade hyfsad tur med vindarna. Varje morgon tog vi ned väderfiler (GRIB) med satellittelefonen och mailade dessutom med OSK´s (Oceanseglarklubben) egen meteorolog Anna för att bestämma taktiken för de närmaste dygnen. Vi började att gå upp mot NO till 38-latituden (38N-55W) som vi sedan följde några dygn. För att utnyttja vindarna på bästa sätt steg vi sedan upp till 40 grader (40N-43W) och låg på den latituden ända till ön Corvo i NV Azorerna varifrån vi sedan kunde sträcka ned till Horta på Faial (38,5N-28,5W).

Nu för tiden kommer vi snabbt in i dygnsrytmen efter påbörjad havssegling. Efter bara ett dygn har kroppen börjat vänja sig vid korta sovpass. Vi har ett vaktsystem med 2 st 3-timmarspass var mellan 18 och 06. På dagen har Claes morgonpasset 6-12 och Jaja eftermiddagspasset 12-18. Vi håller noga på vakttiderna och det fungerar bra. På passen sköter ju autopiloten styrningen så "vakthavande" kan ägna sig åt andra sysslor som t ex läsning, fixa mat, kolla instrument, laga något som gått sönder eller filosofera lite över detta goda liv som vi förunnats.

Vi konsumerar böcker! Bibliotekens utlåningstjänst för e-böcker har vi mycket glädje av. När vi har bra internetförbindelse (i hamn) tankar/lånar vi ned några e-böcker till våra läsplattor. 7 böcker per vecka kan man låna. Lånet gäller 28 dygn varefter boken inte längre kan läsas. På den tiden hinner vi med några stycken. Ingen återlämning erfodras. Förrutom e-böckerna har vi ett väl tilltaget bibliotek ombord. Sedan byter vi böcker med andra seglare i hamnarna.

När det gäller maten är Claes lyckligt lottad eftersom Jaja tidigare har konserverat läckra måltider i glasburkar med vår tryckkokare. Kycklinggryta, kalkongryta, köttbullar med svamp, köttfärssås m m. Det går ingen nöd på oss ute på havet!

Några bilder från livet på havet.           Some pictures from life at sea.

Vattenplastflaskan bredvid trappan är vår sophink för avfall som inte kan slängas i havet. Luktfritt!

Inloppet till Horta.

Entering Horta on The Azores after 14 days at sea from Bermuda.

Vilken härlig känsla det är när man efter många dygn med obruten horisont får se målet för resan dyka upp i diset framför fören!

Slutet av maj är högsäsong för Horta. Då anländer armadan av segelbåtar från Karibien på väg mot Europa. Hamnen var smockfull och vi tvingades ankra utanför och sjösätta jollen. I Horta mötte Kinna och Ulf på "Liberator" och deras gast Claes upp. Vi kompisseglade större delen av USA-kusten. Trevlig kväll på Peters Bar innan vi dagen därpå ville segla vidare. Då hittade vi "Hokus Pokus 2" i hamnen. Vi träffade Ulla och Mats i några hamnar 2007-8 när dom började sin jorden-runt-segling och vi gjorde vårt "Karibienvarv" med "Hulda". Nu efter 5 år är dom på väg tillbaka till Sverige och kunde berätta om äventyrliga händelser med sin Najad 42.

Jaja och Kinna beställde in grillade räkor på Peters Bar i Horta.

Glad stämning på Peters Bar.

Happy couple on Peters Bar in Horta.

Det är en häftig upplevelse att studera alla konstnärliga alster som förbipasserande seglare har dekorerat kajen med.  Många är riktiga konstverk. Det återspeglas mycket kreativitet och stolthet på betongen här.

A spectacular show of artwork from sailors passing Horta on their atlantic crossings. A lot of pride and creativity is reflected on these walls!

Vi målade vårt bidrag till konstsamlingen intill vårt gamla från 2008, då vi passerade här med "Hulda".

Our contribution to the artistic show in Horta.

Horta från havet.

Ett dygn efter ankomsten lämnade vi Horta igen. Vi ville hemmåt! Ponta Delgada på Sao Miguel nästa.

Där mötte oss Margareta och Sune på "Palmina" med stora famnen! Vi var med i samma avseglargrupp i OSK och dom seglade ut 2010 som vi. Vi har sedan dess sammanstrålat lite här och där. Jättekul! Dom har etablerat sig på Sao Miguel och t o m  skaffat en bil där så vi blev skjutsade till intressanta platser och goda matställen på ön.

Några vyer från Sao Miguel. Lite skillnad mot USA´s platta östkust!       Views fron Sao Miguel.

Fiskebåtar i La Goa på Sao Miguel.

Typical fishing vessels in little town of La Goa, Sao Miguel.

Bad i varmt havsvatten vid Ferraria.

70-gradigt vatten steg upp mellan stenarna innerst i viken och blandade sig med havsvattnet. Beroende på var man simmade blev det varm- eller kallbad. Vanligtvis varmbad runt kroppen och kallbad runt fötterna!

Swimming in hot thermal seawater at Ferraria, Sao Miguel

Sillval!

Vi åkte ut på valsafari med en RIB-båt och fick se många sillvalar och naturligtvis delfiner.
Sannolikheten att se val vid Sao Miguel är stor eftersom RIB-båten har kontakt med en spejare med stark kikare upp på land. Denne vägleder båten till området där han sett sprutet från valens luftningshål.

Vi har en filmsekvens på Youtube från valsafarin.

Whalewatching outside of Sao Miguel in the Azores. This is a FinWhale.

Efter ytterligare 6 dygn till havs kom vi så slutligen till resans mål, Lagos.

Det kändes skönt att kunna knyta fast Septima och få fast mark under fötterna igen efter 3570 tillryggalagda sjömil under de 35 dygnen från USA varav 28 med obruten horisont.

När vi närmade oss Europakusten tilltog fatygstrafiken.

Tillbaka till civilisationen!  Här kom en del av  globaliseringen åkande intill oss, fullastad med containers från Kina.

Heavy traffic of ships when we approached Portugal.

Äntligen framme i Lagos!

Entrance to Lagos, Portugal. Our final destination.

Nu återstår att städa upp och göra Septima klar för långtidsförvaring på land.

Inför uppläggningen  har vi bl a  förberett med en egendesignad ventilator i akterruffen.

Datorfläkt + plastlåda blir bra ventilator, hoppas vi. Den skall drivas av solcellerna och vindgeneratorn medan vi är hemma i Sverige.

Fan in rear cabin during long time storage on the hard. Special Septima design.

Snart är vi hemma i Sverige igen!

Vi har laddat upp några filmer från våra äventyr på Youtube:

Septima crossing the Atlantic:  http://youtu.be/FxQuFJzTETk

Jaja och Claes på valsafari utanför Sao Miguel:  http://youtu.be/kMlEIj_rOTg

Vi har ytterligare några filmer som vi avser lägga ut på Youtube och som ni framöver hittar om ni på  Youtube väljer "Septimasailing".