Brev 31    2014-04-02               Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Lagos, Portugal- Sopromarvarvet - Ayamonte, Spanien

Nu är vi igång igen!!      Efter en sommar och vinter med Septima på land.

Vi kom tillbaka till Lagos den 12 mars, tog in på ett litet hotell och återsåg Septima. Välbehållen!

Men vi har sett Septima en gång tidigare under tiden på land. I höstas bilade vi ned till Lagos och inspekterade bl a renoveringen av däcket som pågick på Sopromar-varvet i oktober. Hela däcket är nu omnåtat och eftersom alla skruvar togs bort tidigare på Grenada bör Septimas däck nu vara bra i åtskilliga år framöver. Kostsamt jobb men väldigt skönt att få det gjort.


Omnåtning av hela Septimas teakdäck på Sopromar.
Nya teakribbor lades in vid skotskenorna som byttes ut.



 

Complete recaulking of Septimas teak deck at the Sopromar yacht yard.

 

 

 

 

 

 

 

Utöver däcksinspektionen (och massor av trevliga upplevelser på bilresan till och från Portugal naturligtvis) gav bilfärden oss möjligheten att tillföra en del prylar som man inte gärna tar med på flyget och dessutom kunde vi ta med hem en del saker som vi inte tyckte vi behöver ombord längre. I bagaget ned ingick en helrenoverad kompass, nya självskotande winschar till kutterfocken och nytt storskotsystem (det gamla havererade i en gipp till havs) med tillhörande skena.

Nu var det dags att göra Septima klar för sjösättning. Efter flera månader på land hade vi en hel del att göra. Korrosion är ett gissel och många kontakter, gångjärn, blixtlås m m behövde få sig en omgång innan de blev användbara igen.

Här några illustrationer av vårt pyssel i Lagos:

Jaja förbereder för montage av nytillverkade bord bredvid nedgången medan nya skotskenor monteras på däcket.
 

 

Work in cockpit and on deck (and many other places!) prior to launch.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vattenlinjen skall målas om. Septima är så tungt lastad att vattenlinjen egentligen skulle behöva höjas men det är enklare att måla om.

 

The waterline should really be elevated but repainting is easier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Våra Bromptoncyklar hade rostat en del och får sig en omgång med både färg och fett. Vi har haft många ekerbrott på våra cyklar också.

 

 

Our 2 Brompton bikes need rusttreatment and a lot of grease.

 

 

 

 

 

 

 

 

När man kommer till södra Europa får man inte fylla på sina gasoltuber längre.

Enbart utbyte får ske varför vi måste kassera våra 2 fina USA-flaskor och satsa på  campinggaz-systemet (flaskorna i buren) med ny anslutning.
Flaskorna uppe på buren (bl a våra två Alu-flaskor) är lämnade för skrotning.

 

Our 2 US propane bottles can no longer be used in south Europe.
Disposal and replacement with campinggaz.

 

 

 

 

 

Vårt rullsystem i masten (Seldéns Furlin) fick sig en välbehövlig renovering med nya lager. Skönt (!) för det hade krånglat lite vid atlantöverfarten.

 

 

Our Furlin reefing system was renovated with new bearings.

 

 

 

 

 

 

 

 

"Rigg-Peter" från Vilamoura kollade av riggen från topp till tå.

 

 

 

Rigg check!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En positiv överraskning var att båten var helt fri från mögel, förmodligen mycket tack vare den datorfläkt vi satte in under ventilen i akterruffen. Den har hållits igång hela tiden av solpanelerna och vindgeneratorn.

 

Vi kan rekommendera Sopromarvarvet för övervintring om man vill ta upp båten ur sjön och få en del jobb gjorda. Vi passade t ex på att byta propelleraxellagret medan vi var uppe. Sopromar är inte billiga men har kompetent personal och gör bra jobb. Vi bytte även våra tre 130Ah AGM-batterier som kokade sönder för oss ute på atlantöverfarten när generatorns regulator havererade.
Vad mycket som kan hända på en båt!

 

Den 20 mars återbördades Septima till sitt rätta element. Vi förflyttade oss då till Lagos Marina strax intill, för att fortsätta iordningställandet inför vårens planerade segling i Medelhavet.

Tänk att det finns så mycket man kan sysselsätta sig med på en segelbåt. Vi var igång med någonting nästan hela tiden. Riggen, instrument, kortvågsradion, byte av ekrar på cyklarna, städning, putsning....

Och när vi gjorde en paus i fixandet upplevde vi Lagos. En trevlig stad. Nära till centrum och den mysiga gamla staden. Bra sortiment i affärerna. Fin strandpromenad på 6 km lång sandstrand. Inte för turistiskt i mars. Vänliga portugiser som pratar bra engelska oftast. Vi trivdes och hade inte bråttom iväg därifrån.

 

Vi tog en sightseeingbåt för att bese de spektakulära grottorna vid kusten utanför Lagos.

 

 

 

Sightseeing trip to "Grottos" just outside harbour entrance.

 

 

 

 

 

 

 

 

Äntligen på väg!

Gångbron vid marinan öppnas och Septima kan segla ut på havet igen.

 

 

 

Finally out to sea!

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 29 mars kastade vi loss från pontonen och begav oss av österut. Efter ett kort stopp i Vilamoura (en superturistisk plats man inte saknar) fortsatte vi till gränsfloden Guadiana och den lilla spanska staden Ayamonte där vi nu legat några dygn och väntat ut ett passerande oväder. Regn och rusk! Vi ligger tryggt förtöjda i den stora, nyligen utvidgade marinan. Överdimensionerad vad beträffar antalet platser (EU-bidrag?) men underdimensionerad när det gäller djupgående för vid lågvatten (ca 3 m tidvatten) ligger Septima (djupgående 1,9 m) med kölen en halv meter ned i dybotten (mjuk dy tack och lov!). Men det har inte gått någon nöd på oss i ruskvädret. Vi har värme i båten, lektyr, Internet, spanskt vin och god mat, ibland varierad med soppburkar och fruktburkar ur det omfattande kvarvarande lagret efter vår atlantöverfart i maj.

 

Nu har vi kommit till Spanien!

Jaja fascinerades av de spanska klänningarna i en affär och kunde inte låta bli att föreviga några av kreationerna.

 

 

We are in Spain!
Jaja was so fascinated by theese dresses she had to take this picture.

 

 

 

 

 

 

Vår avfärd i morgon bör ske vid högvatten, dels för att ha lite vatten under kölen och dels för att få strömmen med oss ute i Guadianafloden.


Vi planerar nattsegling 90 Nm till Barbate, strax före Gibraltar sund.

 

Top