Brev 33    2014-05-13               Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Ibiza, Balearerna -  Fertilia, Sardinien

På Ibiza fick vi träna vår tyska igen. Oj, vad många tyskar där. Men ön har annat att erbjuda också. Vackra berg med terrasseringar som tyder på mycket gammal civilisation. Vi förstår att många förälskar sig i Ibiza.

 

Ibiza stad med den gamla befästningen.

Många av huvudorterna i Balearerna har omfattande befästningar. Det tycks ha krigats vilt i forna dagar i dessa trakter. Barbarer, Vandaler, Fenicier m m. Hannibal föddes föresten på Ibiza.

 

The town of Ibiza with one of many fortifications in the Balearic islands. There seem to have been a lot of fighting in the Balearic islands in ancient times.

 

 

 

 

Omfattande grottformationer på norra kusten av Ibiza.

 

Caves on northern coast of Ibiza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mallorca blev också en positiv erfarenhet. Vi befarade en ö präglad av massturism och visst var det så på många håll men ön är mångfasetterad och har makalöst vackra partier.

Som vi gjort på varje ö vi kommit till här i Medelhavet så hyrde vi även här en liten Fiat Panda för en dag för att komma in en bit från marinan och se ön. Via slingrande vägar har vi letat upp sevärdheter och lokala attraktioner.

Vi angjorde Cala Portals Vells som första vik på Mallorca. I berget i fonden har sten huggits ur för att bygga upp katedralen i Palma varvid en stor grotta har bildats. Denna blev ett tillhåll för hippies på slutet av 60-talet men stängdes efter några år av skäl som man kan gissa sig till i katolska Spanien.

 

Cala Portals Vells was our first anchorage in Mallorca.
The cathedral in Palma was partly built with stones from the rock seen in the middle of picture.

 

 

 

 

Andra intressanta bergformationer i Portals Vells.

 

Other spectacular stone formations in Portals Vells.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Septima i Marina Port of Mallorca med katedralen i bakgrunden.
55 €/dygn.
I lågsäsong!

 

Septima in Marina Port of Mallorca at 55€/night. Low season rate.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gatuartist i Palma utan huvud. Sådan kreativitet belönades denna gång.

 

Street performer without head. Rewarded this time.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spektakulär passage på vägen mot Sa Calobra, Mallorca.

 

 

Spectacular tunnel on the road to Sa Calobra, Mallorca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Telefonsladdväg mot Sa Calobra, Mallorca.

Idag kanske inte många vet vad en telefonsladd är.

 

Winding road to Sa Calobra, Mallorca.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terrasseringar vid Banyalbufar, Mallorca.

På stora områden på ön har bergssidorna gjorts brukbara genom terrasseringar för en massa år sedan.

 

Terraces at Banyalbufar, Mallorca.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

När vi låg för ankar på Mallorcas östra sida i Cala Mondrago blev vi nästan duschade av ett flygplan!

Det visade sig vara ett brandbekämpningsplan som tränade vattenhämtning.

Det är tydligen inte bara grund man skall se upp med på sjön.

 

Waterbombing of Septima? Not quite, but firefighting plane training close to our anchorage at Cala Mondrago, Mallorca.

 

 

 

 

Vi kan inte undgå att ta med en bild av livets njutningar i Spanien.

Tapas i Puerto Colom.

 

Tapas, an essential part of life in Spain.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seglarlivet här i Medelhavet upplever vi som mindre socialt än det i Karibien och längre norrut på andra sidan av Atlanten. Intresset för andras seglingsupplevelser är mindre påtagligt vilket gör att kontakten mellan seglare blir liten.

 

Cala Taulera på Menorca.

En fin ankringsvik strax intill Puerto Mahon, huvudorten på Menorca.

 

Cala Taulera, an excellent anchorage close to Puerto Mahon, Menorca.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från Menorca, den minst turistiska av öarna i Balearerna, blev det ett stort kliv över havet till Sardiniens norra del. Efter 190 Nm från Puerto de Mahon, majonäsens födelseort, angjorde vi Marina Aquaria i Alghero. Mycket motorgång mellan korta seglatser. Nu när vi kommit till denna resas slutmål och summerar vårens förflyttningar har 70 - 75 % av sträckan på knappt 1000 Nm tillryggalagts med motorn.
Tur att den fungerat bra!
Men lite knäsvag blev skepparen när vi skulle lämna en ankarvik och motorn inte startade. Det visade sig att startbatteriet hade tjänat ut. Med lite kabeldragning till förbrukarbatteribanken så fick vi igång den och kunde pusta ut den här gången.

Ett skäl till att motorn ofta måste användas är avstånden mellan öarna och behovet av att komma fram före mörkrets inbrott.



Marina Aquaria i Alghero.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blomsterprakt i Alghero.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Capo Caccia utanför Alghero med en Nuraghe på kullens topp. Nuragher är märkliga bronsålderstorn som förekommer i stort antal speciellt på Sardinien. Det lär finnas upp emot 7000 på ön! Ingen vet med säkerhet varför de byggts.

 

 

Capo Caccia with one of numerous Nuraghes on Sardinia. They were built durings the bronze age and no one knows the purpose of the stone tower.

 

 

 

 

 

Ännu en Nuraghe, denna vid Isola Rossa på Sardiniens nordkust.

 

Nuraghe at Isola Rossa on northern coast of Sardinia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oljeberoende, vad är det?

Här finns både solkraft i mängder, vindkraftverk och kärnkraftverk på samma plats.

Strax NW om Porto Torres på Sardinien.

 

Peak oil, who cares!

Large fields of solar power together with wind power and nuclear power, all in same place close to Porto Torres, Sardinia.

 

 

 

 

 

Det var för detta vi kom hit!
God mat i gammal kulturmiljö.

Vi äter carasau (Sardinskt tunnbröd)  i väntan på pastan och mår gott i värmen.

Lunch i Castelsardo, Sardinien med den gamla borgen i bakgrunden.

 

This is why we came here to the mediterrainean. Good food combined with ancient history.

 

 

 

 

 

Septima lyfts ur vattnet på Base Nautica Usai i Fertilia, Sardinien.

 

 

Septima being lifted out of the water at Base Nautica Usai in Fertilia, Sardinia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Den 12 maj lyftes Septima upp på ett litet varv (Base Nautica Usai) i Fertilia norr om Alghero, bara 2 km från flygplats med direktflyg  med Ryanair till Skavsta. Nu får hon vila några månader i den heta medelhavssolen medan vi tillbringar sommaren hemma i Sverige. I mitten av september tar vi nya tag.

 

Top