Brev 35    2014-11-02               Åter till RESEBREV        Back to RESEBREV

     
Go to http://translate.google.com/ and paste our url for a rough translation to english or other language

Lipariska Öarna - Sicilien -Malta

Septima ligger nu uppe på land på Malta och vår huvudsakligen Italienska odyssé denna höst är nu till ända.

Total sträcka blev ca 800 Nm men som vädret uppenbarligen vanligtvis är här i denna del av Medelhavet med stiltje eller svaga vindar blev det inte så mycket segling utan vi tvingades använda motorn för det mesta ( ca 600 Nm dvs ~75 % !). Septima som är så tung (~13 ton) behöver några sekundmeters vind för att röra på sig. Men det har ändå varit trevligt med skönt klimat, en del bad, god mat och många besök på  intressanta platser.

Mindre roligt har det varit att betala alla dyra hamnavgifter. Eftersom det finns få ankringsvikar tvingas man in i marinor som vet att ta betalt. Dygnsavgifterna har varierat mellan 40€ och som mest 73€. De flesta mellan 50 -60 €.

Här några axplock ur vår digra fotosamling "Lipariska öarna - Malta":

 

Motorgång mellan Isola Lipari och Isola Vulcano

 

With little wind in the Thyrenean Sea we had to use our engine a lot this autumn. Here in the Aeolian Islands between Lipari and Vulcano.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Färsk fisk i Porto de Ponente-viken på norra Vulcano.

 

Delivery of fresh fish in the anchorage at Isola Vulcano.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ön Vulcano gör rätt för sitt namn då den har en aktiv vulkan som försåg Septima med ett tunt lager av askdamm när vi låg ankrade i viken på norra änden.

Här lämnar vi Vulcano på väg mot Sicilien.

 

Isola Vulcano has an active vulcano constantly producing ashes that decorated Septima.

 

 

 

 

 

 

 

Messinasundet.

 

Vi lämnar Tyrrenska havet och träder snart in i Joniska havet.

 

Entering the Messina Strait and thereby leaving the Thyrenean Sea for the Ionian.

 

 

 

 

 

 

 

 

Cyclopen i Homeros Odyssén mötte här sitt öde vid Acitrezza där han fick sitt enda öga utstucket av denna pinnacle.

 

 

According to legend the cyclop in Homers Odyssés lost his eye on this pinnacle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etna med välbekant rök syns utmed större delen av Siciliens östra kust. Senaste utbrottet var 2013. Nästa kan komma när som helst.

 

 

Etna´s latest eruption was 2013. The next can come anytime.

 

 

 

 

 

 

 

 

Etna´s topp ligger på 3330 m ö h. Vulcanen här intill på 2900 m ö h  bildades vid utbrottet 2003-2004.

 

 

The peak is at 3330 m. The one in front at 2900 m erupted 2003-4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Picnic på vulkanen.

 

Picnic on the vulcano.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grekisk teater i Syrakusa.

 

Syrakusa, Arkimedes och St Lucia´s hemstad, utmanade Aten som den mäktigaste grekiska platsen under en period.

 

Syracuse, hometown of Archimede and St. Lucia once challenged Athens as the most powerful greek centre.

 

 

 

 

 

 

 

Marknad i Syrakusa.

 

 

Syracuse market.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

St. Lucia vilar under sin egen grav (håligheten i väggen ovanför marmorhelgonet).

Nu lär hennes kvarlevor finnas i Venedig.

 

St Lucia resting beneath her own grave (the cavity in the wall above the marble statue).

 

 

 

 

 

 

 

Malta ligger drygt 50 Nm SW om Cabo Passero, Siciliens sydöstra udde. Vi lämnade Syrakusa på kvällen och fick för en gångs skull en fin nattsegling över "The Malta Channel" till ön Gozo, näst största ön i Malta-arkipelagen (5 öar).

 

Hamnen i Mgarr, den lilla hamnbyn på Gozo.

Observera de små lådorna mellan båtarna och kajen. Det behövs inga sjövärdiga farkoster för att ta sig mellan kajen och båten här.

 

 

Mgarr harbour on Gozo, the second largest island in the Malta archipelago.

 

 

 

 

 

 

 

St Pauls-kyrkan i Victoria på lilla ön Gozo.

Kyrkan har en av Europas största kupoler utan stöd.

 

 

 

The impressive St Paul church in Victoria on Gozo.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är märkligt att se hur många stora, imponerande kyrkor som finns på såväl Gozo som huvudön Malta. Malteserna måste vara ett djupt religiöst folk.

 

 

 

We were surprised to see numerous impressive churches on this small island.

 

 

 

 

 

 

 

Jaja inspekterar några typiska stenblock som utgör det huvudsakliga byggnadsmaterialet på både Gozo och Malta.

Stenarna sågas ut i dagbrott på Gozo och Malta.

 

 

Jaja inspecting calcite stones, the dominating building material on the islands.

 

 

 

 

 

 

 

Septima anlöper Valletta inför uppläggning på Manoel Island Yacht Yard.

Malta belägrades under WW2 mellan 1941-43 och bombades fruktansvärt av axelmakterna. (~17000 ton bomber fälldes över Malta!) men Maltaborna höll ut tills de allierade kunde bryta blockaden. Innevånarna hade bland annat grävt ett omfattande skyddstunnelsystem i den mjuka bergarten där de levde under bombräderna.

Idag är nästan alla öns byggnationer (befästningar, kyrkor, hus m m ) uppbyggda av de typiska utskurna blocken från dagbrott på ön. Eftersom fasaderna inte målas antar allting bergets gulbeiga färg.

 

 

 

Den gamla staden Mdina mitt på huvudön var den ursprungliga huvudstaden.

Som många platser här är den omgärdad av starka befästningsvallar.

 

 

Mdina in the middle of the Malta island used to be the capital once. Surrounded like many places by substantial fortifications.

 

 

 

 

 

 

 

Mostakyrkan med den imponerande kupolen, jämförbar med Pantheon i Rom, träffades av en bomb under WW2. Bomben penetrerade kupolen och landade bland 300 kyrkobesökare som alla överlevde eftersom bomben aldrig exploderade! Finns det en Gud var han i Mosta då.

The enormous cupola on the church in Mosta, comparable to that of Pantheon in Rome, was hit by a bomb during the WW2 siege while 300 people attended mass. They all survived since the bomb never exploded!

 

 

 

 

Så här såg bomben ut som föll ned bland kyrkobesökarna.

 

 

This type of bomb fell through the Mosta cupola during the mass.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är nog många som tycker detta är en adekvat beteckning på en bank.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ny variant på Monalisas mystiska leende

 

 

Recent copy of Leonardos masterpiece.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så här kan det gå när man somnat medan båten går för autopilot!

Denna 54-fots Hallberg-Rassy blev plötsligt bara 53 fot när den smällde in i Fort Elmo´s lodräta vägg i Valletta medan  besättningen somnat! Mitt i prick!

Det enda glädjeämnet för ägaren efter detta är väl att han har en väldigt bra autopilot.

 

This can happen if you sleep while running under autopilot. This HR 54 was only 53 ft after hitting the vertical wall of St Elmo fortress in Valletta.

 

 

 

 

Septima lyfts upp för vintervila på Manoel Island Yacht Yard.

Septima being lifted at Manoel Island Yacht Yard.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I mars återvänder vi för fortsatt segling (?) i Medelhavet.

 

Top